Begin er maar aan om enige degelijke informatie te vinden over deze release. Uiteindelijk slagen we er in om te weten te komen dat The House In The Woods een andere benaming is voor Pye Corner Audio, een man die toch wel al een reputatie heeft uitgebouwd. En ook dat is alweer een alias, dit keer voor Martin Jenkins, die intensief samen werkte met Trevor Jackson en Matt Johnson (The The, Marc And The Mambas. Of je kent hem als Howling Moss, The Head Technician, The Woodsman, remixer van bijvoorbeeld ‘Old Swan’ van Mark Lanegan op diens plaat ‘Still Life With Roses–Gargoyle Remixes’, waar onder meer ook Andrew Weatherall, Adrian Sherwood en Not Waving acte de présence geven.
Voor zijn cassette voor Genot Centre, nummertje acht in een reeks concertopnames met de titel ‘Live At Silent Night’, kiest The House In The Woods voor twee stukken van elk exact vijfendertig minuten en negenenvijftig seconden, beiden met dezelfde titel ‘Paralysis’ en beiden dus ook een kant van de cassette behelzend. Speelse of spooky drones en elektronica, die aangenaam wegdreunen en voldoende tierelantijntjes bevatten om niet weg te dromen of in slaap te vallen. Voorganger ‘Bucolica’, inmiddels alweer daterend uit 2013 (en al een paar heruitgaves achter de rug), hield het nog bij negen korte nummers die schurkten tegen ambient en dubtechno. Van die dub is maar weinig meer te merken. Van samples, veldopnames, verwarrende geluiden en intrigerende soundscapes des te meer.
We zien de man zo bezig met zijn apparatuur in een donker zaaltje verlicht met wat kaarsen zijn ding doen, terwijl er een klein maar select publiek zichtbaar geniet van ‘s mans soundscapes. Nu doen we het op ons eentje en genieten we des te meer.