Home Sweet Home

Wat is er toch aan de hand met Oost-Londen? Wonen alle Engelse muzikanten in Bow? Wordt er elixer gedronken die je muzikaler maakt dan de rest van de wereld? Zeker is dat de Galiciërs van de muziekindustrie talrijk en getalenteerd zijn. Kano, geboren als Kane Robinson, is zo’n talent. Nauwelijks twintig jaar oud is hij door optredens op internet en radiozenders bekend geworden als lid van de N.A.S.T.Y. Crew. In battles met Wiley en Dizzee Rascal wist hij zich te onderscheiden. Hij brak voor een groot publiek door met zijn remix van Mike Skinners ‘Fit But You Know It’. Nu is er zijn debuutalbum ‘Home Sweet Home’. De buurman van The Streets, Dizzee Rascal, Wiley en de Roll Deep laat door middel van messcherpe observaties horen dat de stad uit meer bestaat dan beton en asfalt. De mediaconstellatie waar Kano zich in ophoudt wordt op ‘Home Sweet Home’ gevoed door beats en bassen. Lang is drum&bass beschouwd als de meest radicale ritmewetenschap die de mens had ontwikkeld met zijn samplemachines. Met Grime is dat veranderd. De beats per minute gingen iets omlaag, de bassen werden harder en de MC was niet langer de opjutter van de vibe bij de dansende massa. Grime maakte een schizofrene versie van drum&bass door de trance van de beats op te heffen met MC’s die verhalen over de zelfkant van de maatschappij. Met Kano is deze schizofrenie tot kunst verheven. Het nummer ‘Reload It’ onderstreept dit. Het begint op bekende wijze: ‘This is what it means when DJ’s reload:’. De drums happeren en lijken 4 minuten van dubversiviteit aan te kondigen. Maar dan komt Kano aan het woord: “A lot of DJ’s don’t know the basics. They cut a few dubs and think they made it… But the trick is the vocals, that’s what really makes it.” In het nummer verklaart Kano de wereld van de DJ’s en MC’s terwijl een aanstekelijk dansbare drum&bass sound zich ontrolt. Na drie minuten explodeert het nummer met een bas die je oogballen in beweging zetten. De hoogtepunten op dit album beperken zich niet tot dit nummer. Ook ‘Ps & Qs’, ‘Mic Check’, ‘Ghetto Kid’ hebben hitpotentie. Kano bewijst dat MC’s in Londen hun plaats hebben verworven naast de DJ’s die tot voor kort de dansmuziek domineerden. Dit belooft wat als met de grootste hype van dit moment Lady Sovereign de volgende ondergeschoven groep zich aan het front meldt: vrouwelijke MC’s.