Yasuragi Land

De Westerse drievuldigheid groenten, vlees en patatjes wordt in de pan gehakt door de verbijsterende ingrediënten van Japanse chef-kok Foodman. De keuken en de studio zijn als een lunapark voor Takahide Higuchi. Zijn focus op frisse ritmes en klankensnuisterijen (die enkel omwille van het voedselthema hopelijk afkomstig zijn uit het Fruity Loops-gamma) resulteert in het nieuwe album ‘Yasuragi Land’. Daar is fluorescerend de norm en de waanzin groter dan wanneer de inschrijvingen voor het nieuwe seizoen van De Mol worden opengesteld. Niet voor niets heeft dit album veel weg van de mollenkermisattractie, waarbij je de opspringende diertjes telkens vliegensvlug met een hamer moet neermeppen. Het tempo ligt hoog, het ritme is niet eenduidig en de adrenaline raast door je lichaam, terwijl je je diep vanbinnen afvraagt waaraan die beesten dit eigenlijk verdiend hebben. Higuchi houdt onze betrokkenheid dus vast, ondanks dat zijn stillistisch ballenbad allesbehalve instapklaar is. Zo zijn nummers als ‘Shiboritate’ of ‘Iriguchi’ de ritmische waanzin nabij en verspreiden ‘Yasuragi’ en ‘Minsyuku’ etherische funkwalmen die volledig ontspoord zijn, al is dat weer allemaal vergeten en vergeven tijdens de indie-aandoende zachtaardigheid van ‘Sanbashi’ met Cotto Center of ‘Parking Area’. Makkelijk in het oor liggen is duidelijk iets anders. Gitaarpuristen zullen fronsen en Ultratoppers zullen minstens vier keer veronderstellen dat de plaat is blijven hangen, maar fans van elektronisch experiment zullen Foodman een topscore toekennen, zowel voor smaak als voor sfeer en gezelligheid.

tekst:
Ann Mulleman
beeld:
Foodman_YasuragiLand
geplaatst:
wo 14 sep 2022

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!