Youniss

Paniek verklankt

De Belgische Youniss Ahamad deinst niet terug voor een muzikaal gevecht. Op zijn nieuwe plaat ‘White Space’ ontbindt hij een wervelwind aan emoties en ervaringen die hem bij de keel grepen tijdens Black Lives Matter, de beweging waar het voor hem twee jaar geleden mee begon.

De titels van de tien tracks, van ‘Do You Spiral Down Often’ tot ‘Sinking’, zetten meteen de toon: alsof er aan elke arm en been iemand aan het trekken is, bij elk nummer nog iets harder dan voordien. Op de vraag of dat een terechte vergelijking is, antwoordt Ahamad: ‘Het is fijn dat dat zo ervaren wordt. De reacties van de mensen die al geluisterd hebben is vrij gelijkend en dat is goed, want dat was exact de bedoeling. ‘White Space’ is een korte plaat die best lang aanvoelt, wat ook bijdraagt aan de intensiteit: dat is namelijk hoe ik een paniekaanval ervaar, met de zware ups en downs die daarop volgen.’ Een wervelwind aan emoties is het zeker: ‘Het voelt alsof je in het oog van de storm zit om nadien de gemaakte brokken te lijmen.’ In elke track schuilt er een vals gevoel van rust dat in een vingerknip weer kan verdwijnen. De nummers werken als onopgeloste vragen die een oneindige zoektocht naar antwoorden creëren, resulterend in een mallemolen aan gedachten en emoties.

Noodzaak
‘White Space’ is een plaat waarin ongefilterde zelfexpressie hoogtij viert met elektronische texturen, stemexperimenten en een aantal stevige gitaarriffs. Een opvallend verschil met zijn vorige, titelloze, plaat. Ahamad is zich daarvan bewust: ‘Mijn eerste plaat was, net zoals deze, iets dat uit mijn systeem moest, maar dat was toen vooral op vlak van geluid: het waren de eerste stappen binnen dat creatieve proces, wat voor mij als een mooi afgebakend terrein aanvoelt. De emoties waarmee ik de afgelopen twee jaar heb gevochten, hadden een nieuw terrein nodig waar ik zo’n wervelwind kon loslaten. En die zoektocht heeft gezorgd voor een keerpunt in mijn werkproces: een intrinsieke nood om de meest ongemakkelijke en opdringerige gevoelens te kunnen omvormen naar iets muzikaals.’ De albumhoes is voorzien van een schril zwart-wit contrast tussen de stilte en de storm. Voor het artwork van ‘White Space’ klopte Ahamad aan bij fotograaf Adel Setta, en het zwarte gewaad met de gezeefdrukte schedels is van beeldend kunstenaar en illustrator Malik Carael.

Op zaterdag 25 maart is Youniss te zien en te horen zijn op Out The Frame, een concertavond georganiseerd door VIERNULVIER in samenwerking met All Eyes On Hip Hop en in april treedt hij ook aan op Rewire 2023 in Den Haag.

Dit artikel verscheen eerder in Gonzo #174

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!