Stijn Wybouw (1995) beweegt zich tussen steden en kunstdisciplines. Een constante stroom van externe prikkels en een eigenwijze, kritische houding zijn daarbij constanten. Hij maakt furore als kunstenaar, als performer/muzikant Kramp en als drummer van Geen Bloemen Meer Voor Jou, waarvan eind november een titelloos album verschijnt.
In juli 2018 studeerde Wybouw af als Master Vrije Kunsten aan de PXL-MAD School of Arts in Hasselt. ‘Op de kunstacademie zijn hulp en materialen altijd dichtbij. Na mijn afstuderen voelde ik de behoefte om aan die bubbel te ontsnappen om mezelf tijd en ruimte te geven mijn praktijk te organiseren.’ Nieuwe omgevingen zijn daarvoor cruciaal.
Op het moment dat we elkaar spreken neemt hij deel aan een residentie in Rotterdam. ‘In mijn Rotterdamse atelier heb ik veel getekend en opnames gemaakt voor onder andere de nieuwe Kramp-cassette – ‘Born from a Tooth’ – en de plaat van Geen Bloemen Meer Voor Jou. Ik ben niet de juiste persoon om hele dagen binnen te zitten. Ik heb behoefte aan externe prikkels. Zo raakte ik geïnspireerd door de vele toko’s in Rotterdam, waar ze heerlijke, pikante pindakaas verkopen. Tijdens een expo in België ging ik Roodkapjesgewijs (met een roodgeverfd gezicht en een cape in dezelfde kleur, mab) de groeten doen door vuurpijlen af te schieten vanuit die volle potten.’
Explosief
Hoewel Wybouw met verschillende media werkt – onder meer muziek, tekeningen en installaties – heeft zijn werk vaak een performance-element. Zijn muzikale alter ego Kramp manifesteert zich als een figuur met een roodgeverfd gezicht. Onder die naam treedt hij solo op en verschijnt er muziek van zijn hand, waarvoor hij met obscure cassettes werkt. ‘Rood wordt in stripverhalen voor twee heel verschillende emoties gebruikt: zowel woede als schaamte. Mijn gezicht rood verven is een ritueel: een moment voor mezelf om Kramp te worden.’
Voor Wybouw zijn alle media waarin hij werkt hetzelfde. Zijn noisy band Geen Bloemen Meer Voor Jou treedt zowel in kunst- als muzieksettings op. Spelen doen ze vanuit een soort totaalinstallatie van onder meer rook, bloemen en zilver en rood licht. ‘Als we voor een expositie worden gevraagd is dat een goede reden voor een concert – en andersom. Ik ben de drummer. Mijn aandeel is een explosieve dynamiek te leveren, de maat vind ik daarbij ondergeschikt.’
Dat is een veelzeggende opmerking, want ongeacht het medium neemt Wybouw het niet zo nauw met regeltjes en conventies. Hij verwondert zich over die gebruiken en vergroot ze graag uit. ‘Ik heb een handtekening die tegelijkertijd ook als logo fungeert. Het duurt wel even om die te tekenen. (Lachend:) Daar hebben pakketbezorgers echt geen geduld voor.’