Blog Magazine

Meth Math


Het Noord-Mexicaanse trio Meth Math heeft na de ep’s ‘Pompi’ (2020) en ‘m♡rtal’ (2022) nu het debuutalbum ‘Chupetones’ (2024) afgeleverd en maakt indruk met intense videoclips waarin de duistere experimentele kant van reggaeton en pop wordt geëxploreerd.

Ik realiseerde me dat mijn gebrek aan muziekkennis eigenlijk een zegen is.

Meth Math bestaat uit Ángel Ballesteros en de producers error.error (Efrén Coronado) en Bonsai Babies (To Robles). De bandleden komen uit Hermosillo, midden in de Sonorawoestijn, en ontmoetten elkaar op de set van Coronado’s horrorfilm ’Duerme’, waarin Ballesteros de rol speelde van een meisje dat steeds weer in een nieuwe nachtmerrie wakker wordt. Ze besloten samen muziek te gaan maken onder de noemer Meth Math, wat verwijst naar de wiskundelessen die de producers geven, maar voornamelijk naar hun wens om tegenstellingen – de yin- en yang-kant – in het leven te onderzoeken en dingen met elkaar te combineren die niets met elkaar te maken hebben. Coronado: ‘Een van onze belangrijkste doelen is het creëren van audiovisuele ervaringen waardoor mensen zich menselijker voelen.’
Dit sluit naadloos aan op de indrukwekkende muziekvideo’s die ze tot nu toe hebben afgeleverd waarin fantastische werelden tot leven komen, mede dankzij de uitdossingen van Ballesteros’ kledinglabel Baby Angel. Voor de video bij het nummer ‘Mantis’, waarin een felgroen-verlicht zwembad een portaal vormt naar een andere wereld, werkte Ballesteros in Los Angeles samen met haar jeugdvriendin Alejandra Washington met wie ze vroeger al fotoshoots deed. Ballesteros kreeg de kunst en het zingen al vroeg mee: ‘Mijn moeder was kunstlerares en als kind kreeg ik altijd de kans om creatief bezig te zijn. Ik denk dat alles daar vandaan komt, de wens om het onverklaarbare te verkennen.’ Die verkenningstocht onderneemt ze vooral vanuit haar kamer, die ze als een afspiegeling ziet van wie ze is, hoe ze de wereld heeft ervaren. ‘Mijn kamer is mijn ideale universum. Ik kies de sfeer, het licht, de geur. Het is de plek waar ik alles bewaar wat ik in mijn leven heb verzameld, mijn vrienden en kunst.’
Robles was vroeger geobsedeerd door de intro van ABBA’s ‘Super Trouper’ en was onder de indruk van de muziek en visuals van Björk en Nine Inch Nails, en de manier waarop die schattige en griezelige dingen mixten. Coronado herinnert zich punkacts als Les Georges Leningrad en Le Tigre. ‘Ik begon muziek te maken toen ik een tiener was. Ik maakte veel mee in die periode van mijn leven en muziek hielp me om negatieve emoties om te zetten in verkenningen van mijn innerlijke zelf.’

Zegen

Onlangs rondden ze in samenwerking met de in Miami gevestigde producer Nick León hun debuutalbum ‘Cupetones’ af. Naar eigen zeggen begeven ze zich op het album op een gothicfeest dat zich afspeelt tussen het heilige en het wereldse, tussen neo-perreo en new age emo. Zonder van tevoren bedachte boodschap vlochten ze hun individuele fragmenten samen in hun digitaal audiomontagesysteem: de door Coronado en Robles geprogrammeerde synths, koortjes en songteksten versmolten met gemak met de door Ballesteros ingezongen melodieën. Coronado: ‘Ik ben verrast hoe professioneel we kunnen zijn als band, gezien het feit dat we begonnen zijn als een hobbyproject dat we puur voor ons plezier deden.’ Ballesteros: ‘Ik realiseerde me dat mijn gebrek aan muziekkennis eigenlijk een zegen is omdat ik niet echt weet wat goed of fout is en dat kan alles juist leuker en onverwachter maken.’


Dit artikel verscheen eerder in GC #179.

Koop deze editie in onze webshop!

Discografie

Chupetones (In Real Life, 2024)
m♡rtal (In Real Life, 2022)
Pompi (In Real Life, 2020)

Reacties