Zombi

Mombu is een nieuw project van baritonsaxofonist Luca T., een man die u ongetwijfeld reeds kent van zijn hoofdbezigheid: Zu. Samen met drummer Antonio Zitarelli van de band Neo verkent hij alweer nieuwe paden, waarin hardcore, jazz en metal samengaan met Afrikaanse ritmes. En dit alles natuurlijk via improvisatie, want waar zou Luca met al zijn projecten de tijd halen om uitgebreid alles uit te schrijven en te beredeneren. ‘Afro-grind’ noemen ze het resultaat, en dat is zeker een term die de lading dekt. In Italië kwam deze plaat een paar maanden eerder op de markt, onder de titel ‘Mombu’. Voor de rest van het Europese publiek heeft het duo het album opnieuw gemixt en gemastered en is er een nieuwe song toegevoegd. en wat voor één: Fela Kutis ‘Zombi’ krijgt een Zu-behandeling van zeven minuten, inclusief djembé en iets wat we zang zouden kunnen noemen, maar eigenlijk een deathmetalgrunt blijkt te zijn. Maf is het zeker, metal, jazzcore en afro door elkaar gemengd met een uitermate bevredigend resultaat bovendien. De rest van de plaat is namelijk instrumentaal en leunt heel dicht aan bij het zwaardere werk van Zu zelf. Meer metal dan jazz, meer hardcore ook door de intense en gewaagde drumpartijen van Antonio. En uiteraard Afro, hier en daar al duidelijker dan elders. ‘Regia De Ocha’ is er zo eentje, al blijft de invloed van Zu en soms ook Pinski Zoo onweerlegbaar. Het is wel zeer leuk om te merken dat Luca, ondanks zijn vele projecten, telkens weer met iets anders en tegelijk vernieuwends op de proppen komt. Op naar het volgende, zoals hij zelf altijd zegt.

Mombu_Zombi