Xanosapien

Voor de opvolger van het goed ontvangen, twee jaar geleden verschenen album ‘Anomalies’ komt Cephalic Carnage aandraven met een superplaat die de groove en de relatieve toegankelijkheid van zijn voorganger volledig teniet doet. Technisch complex, uitermate virtuoos gemusiceerd en volledig onvoorspelbaar geeft de band, opgericht in 1998 in Denver en opererend als kwintet, er een dusdanig heftige lap op dat we meteen voor de rest van het muziekjaar geen nood meer hebben aan andere death metal annex grindplaten. Dit ‘Xanosapien’ is namelijk nog nauwelijks te overtreffen. Luister naar ‘Heptarchy’, ‘Touched By An Angel’ en ‘Let Them Hate So Long As They Fear’ en u treedt ons meteen bij. Cephalic Carnage gaat gewoon terug naar de essentie van het genre, voegt er zijn geniale gekheid aan toe en we komen tot een cd vol technisch perfect ingespeelde waanzin. Ook het gaspedaal wordt weer volop ingedrukt. Waar ‘Anomalies’ het moest hebben van de groove en de melodieën is het hier als vanouds van jetje geven tot de moshpit uitgeput in elkaar dondert. Enige minpuntje is het wat tegenvallende ‘G.lobal O.verhaul D.evice’, een trager nummer dat afsteekt tegen de rest. Niet omdat die track slecht is, maar gewoon omdat we met de rest van de plaat teveel worden verwend. Een verdiende mokerslag op ons bakkes, merci Cephalic Carnage. De mannen van Man Must Die hebben dan natuurlijk de quasi onmogelijke opdracht om hetzelfde niveau als hun labelgenoten te halen, en dat lukt uiteraard niet. Uit Glasgow, Schotland komt dit kwartet, dat er fier op gaat de eerste Britse band te zijn die door Relapse wordt getekend. Ze mogen net zo goed trots zijn op de technische en complexe death metal die met heel wat vakmanschap wordt neergezet. Alleen ontbreekt het brutale, het overdonderende, de mot op ons bakkes die we van bands in dit genre wel verwachten. ‘The Human Condition’ ramt lekker weg, daar niet van, maar de elf nummers, zonder aanwijsbare zwakke plekjes, blijven niet hangen. Het luistert goed weg, meer niet. Volgende keer een tandje bijsteken qua originaliteit en deze Schotten komen er wel.