Wooden Aquarium

De ochtend dat we dit stukje schrijven verscheen er in de krant een interview met een bende rockmiljonairs. De titel van het stuk was ‘Rock-‘n-Roll is veel te veilig geworden’. Die uitspraak is volledig voor de rekening van The Edge. U weet wel, de gitarist van dat Ierse bandje U2. Tijd om uit je gepamperde zetel te komen, kerel. Er is soms nog opwinding te vinden. Bij de Mancunians van Mazes bijvoorbeeld. Het drietal zit ondertussen al aan zijn derde album. De vorige werden gekenmerkt door een raffelige lo-fi esthetiek. Op dit nieuwe album klinken ze net iets gepolijster. Neemt niet weg dat opener ‘Astigmatism’ en het daaropvolgende vooral ‘Salford’, twee postpunknummertjes zijn. Voorzien van geweldige Guided By Voices-hooks. Daarna gaat het er iets rustiger aan toe. Daarmee verdwijnt ook de urgentie in de muziek een beetje. Gelukkig niet altijd zoals blijkt in ‘Letters Between U & V’ of ‘Universal Me’. Vernieuwend zijn ze niet, maar soms wel verdomd catchy. Of het een slimme zet was om iets gepolijster te gaan klinken? Dat weten we toch niet. (www.wearemazes.com) Nog zo een band die op haar ondertussen vijfde album, ‘Chinese Fountain’, kiest voor een iets gepolijstere aanpak zijn The Growlers. De band uit Orange County staat, of moeten we zeggen stond, bekend om haar psychedelische plaatjes. Die invloed horen we hier ook nog, maar wel verdwenen zijn de soms bevreemdende effecten die vroeger op de zanglijnen werden gezet. Hier klinken ze soms als de Amerikaanse neefjes van Artic Monkeys. Een beetje braaf om echt te overtuigen. Dus opnieuw stelt zich de vraag of het wel zo slim was om te kiezen voor een gepolijstere aanpak. Vooral in het titelnummer loopt dat naar ons inzien fout af. Die gladde synthlijn doet een beetje pijn aan onze oren. Een beetje vreemd trouwens dat deze platen net op Fat Cat uitkomen. Een label dat erom bekend staat dat ze niet vies zijn van een beetje experiment. Dus meer polijsten lijkt geen vereiste te zijn. (www.thegrowlers.com). Geen topplaten dus, maar wel beter dan de soffen die onze Ierse vriend met zijn band aflevert het laatste decennium.

Maarten Timmermans
Mazes_WoodenAquarium