Wireframe

Renato Longobardi en Andrea Gallo vormen het in 2007 in Napels opgerichte duo Sixth Minor. Beide artiesten houden van een eclectische mix van stijlen. Postrock en ambient vormen de voornaamste ingrediënten voor het geluid, maar noise, industrial, glitch en pure elektronica behoren net zo goed tot de bouwstenen van het fraaie debuut dat de titel ‘Wireframe’ meekreeg. Het label waarop de twee hun debuut uitbrengen, is eigenlijk eerder een collectief dan een zuiver platenlabel. Geen hiërarchie hier, wel inspraak van alle aangesloten artiesten en het lijkt te werken. Zo is ‘Wireframe’ gratis te downloaden mits een tweet of post als wederdienst. Via bandcamp kost de plaat 4 euro en voor de cd wordt tien euro gevraagd. Keuze zat en zeker het proberen waard. Waar opener ‘Eser’ en opvolger ‘Blackwood’ nog bij postrock vallen te situeren, al zit ook hier al wat eigenzinnige elektronica in de weg, verderop kiest Sixth Minor gewoon enn andere weg. Zo breken ze uit elk mogelijk keurslijf dat we ze willen op kleven. ‘Frozen’ start ingetogen, ambient en soundscapes die stilletjes aan opschuiven richting laatavonddansvloer om na zes minuten behoorlijk los te barsten. De vrouwelijke stemsample is zowat de enige vocale inbreng die de plaat siert en is op dit nummer heel erg op zijn plek. De overige vijf nummers situeren zich eerder in het rayon van de zeer avontuurlijke en experimentele techno zonder moeilijk te doen. Het blijft allemaal gemakkelijk te verteren, al slaagt het duo er wel in elk nummer verrassend, boeiend en interessant te houden. En zeggen dat beiden oorspronkelijk aan de slag gingen met stoner en crossover.

SixthMinor_Wireframe