What You Want isn’t What You Need

Voor Lackluster was 2005 een productief jaartje als we alle albums en remixen mogen tellen waaraan zijn welkome medewerking werd verleend. De geremigreerde Fin is weer terug in Helsinki en een koude winter zal vast voor een nog hogere produktiviteit zorgen. Net nu ‘Slice’ (U-Cover) in de winkels ligt, is er ook dit toepasselijk genaamde album (‘What You Want Isn’t What You Need’) waarmee hij debuteert op het Zweedse New Speak. Qua stijl en structuur is het deels een nostalgische terugblik op het mooie debuut ‘Container’, precies omdat het zich beroept op zachte melodieën en ambiente beats. De sporadisch donkere composities zijn een nieuwe toegevoegde waarde en buigen de sfeer even naar een onheilspellend vervolg. Het is alsof er een warm deken om het lichaam geslagen wordt door ma en pa. Terug in de tijd dat u nog ingestopt moest worden. Deze gelegenheidsverzameling bevat materiaal dat tussen 1996 en 2003 geproduceerd werd. Toch voelt het aan als een samenhangend concept, waarbij de luisteraar circa 40 minuten tijd heeft om in te dommelen. (www.lackluster.org) Op die tred gaat het ook verder bij de ambient elektronica van Elephant Pixel uit Argentinië. Effectvolle zang en melodie hebben een goed verbond gesloten, zodat het geen Kompakt of Playhouse kloon is geworden. Lackluster is verantwoordelijk voor twee remixen, waarvan de helft goed op de been blijft. De leukste van het stel is de Oupensorsremix, waar geknipte babygeluiden de melancholie goed aanvullen. Ivan Johnson sluit af met een dansbare remix. (www.igloo-rec.com.ar) Het Russische Sleepy Town Manufacture neemt de extra stap op de dansvloer en komt met een gebroken beat aanzetten die door een glitchende dame wordt vergezeld terwijl de scapes rondzweven. Unit 21 gooit het over de technoïde boeg, Lackluster kiest de drum & bass kant en een chill out mix sluit de registers. (www.f-scope.com/cobalt) Ineens staan we in Brabant, de thuishaven van het Tilburgse Angelmaker Records. Deze ep is een bonte verzameling tracks van onder meer Lackluster, Syncom Data, Sir Stephen, Inkinen, Cane vs. Polycorn en de oude technorot Dan Curtin. Het geluidsbeeld is gebroken acid en electro in de onnavolgbare voetstappen van Drexciya. Lackluster is met zijn dromerige electronica hierbij de andersdenkende rebel.