What You Don’t Know Is Frontier

De enige band die zich écht én met verve weet te onderscheiden in het drones/doommilieu is zonder enige twijfel Asva. Dat heeft uiteraard alles te maken met visie en talent, maar het is ook en vooral het gebruik van minder voor de hand liggende instrumenten zoals orgel en een volledige drumkit die hen in goede zin doet opvallen. Asva brengt niet alleen maar seismische (gitaar)drones. Bombastische, monolithische ritmes en lethargische, panoramische riffs die ze leenden van het vroegere werk van Swans zijn minstens zo determinerend. Hun ondertussen drie jaar oude debuut ‘Futurists Against The Ocean’ was een mijlpaal, in het genre enkel geëvenaard door ‘Altar’, het samenwerkingsproject tussen Sunn0))) en Boris. De associaties met Earth (bovenop The Melvins en Corrupted) zijn ook nu weer vanzelfsprekend en onvermijdelijk; verrassend is dat allemaal niet gezien het feit dat de creatieve nucleus van deze, op hun tweede album tot zestal opgeblazen, groep bestaat uit G. Stuart Dahlquist en Trey Spruance. De eerste maakte immers nog een tijdje deel uit van Sunn0))), dé Earth tribute band par excellence, en verdiende zijn sporen bij Burning Witch en Goatsnake. Spruance op zijn beurt maakt(e) furore bij Secret Chiefs 3 en Mr. Bungle, terwijl er met Randall Dunn ook een lid van de huidige incarnatie van Earth deel uitmaakt van Asva. Het effect van ‘What You Don’t Know Is Frontier’ laat zich nog het best omschrijven als de allesomvattende oerervaring die je hebt wanneer je getuige zou zijn van afbrokkelende ijsbergen – in slow motion. Asva is namelijk een fysieke ervaring waarbij visuele impulsen letterlijk worden versterkt voor vibraties. Bescherming en voorbereiding zijn geen overbodige luxe.