We Have One Destiny

Ayuune Sule geldt als een van de betere bespelers van de kologo een tweesnarig instrument uit Ghana. Een jaar of drie geleden viel hij al op toen hij Nederland aandeed in het kielzog van King Ayisoba. Toen kwam van hem al de single ‘What A Man Can Do A Woman Can Do Better’ uit.

Nu is daar zijn debuutalbum ‘We Have One Destiny’. Het toont twee kanten van Ayuune Sule. De zanger is begiftigd met een sterke stem, waarmee hij zijn boodschap indringend weet over te brengen. Op de kologo loopt hij parallel met zijn gezongen regels, maar net niet synchroon -even iets vooruit, even iets achterop. Zo ontstaat een levendig dansend samenspel tussen snaren en zang. Dat krijgt nog een extra draai mee door krachtig stuiterende ritmes op een kalebas (tenminste, daar lijkt de klank van het instrument het meeste op). Maar vooral wanneer het instrument alleen klinkt, is duidelijk hoe goed hij het beheerst. Melodie en ritme zijn even onlosmakelijk aan elkaar verbonden als de twee aspecten van licht, dat tegelijkertijd uit golven en deeltjes bestaat.

De andere kant is die waarin hij door producer Francis Ayamga omgord wordt met alles wat een studio maar te bieden heeft. Een galm die enkele seconden op hem achterloopt, een digitaal samengeperst achtergrondkoor. Met een aantal regels rap maakt hij een buiging naar hiplife. De single krijgt in een studiobewerking van Ayamga de volle laag. Niets is te dol. Een woud van keyboards. Een vrouwenstem die met bruut geweld door een Autotune-effect gewrongen wordt. Het is heel goed mogelijk dat Sule hiermee een wereldhit in eigen land zal weten te scoren, maar het wordt wel een beetje topzwaar. Als hij de elektronische uitdossingen verderop in het album afgeschud heeft, wordt zijn muziek er alleen maar sterker van.

tekst:
Gonzo (circus)
beeld:
Ayuune_Sule_We_Have_One_Destin
geplaatst:
za 4 jan 2020

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!