We Are Not Humanity

Er waait een frisse wind door de rockscene van de Lage Landen. Deze driekoppige alternatieve rockformatie uit Den Haag bewijst op haar tweede plaat dat het genre nog lang niet dood is. Wel integendeel, de tien kakelverse songs klinken energiek, afwisselend en liggen vooral zeer goed in het gehoor. Het multiculturele kantje van Noblesse, de bands is half-Israëlitisch en half-Nederlands, legt mee dat extra vuur in de nummers dat bij vele andere bands uit het genre ontbreekt. Natuurlijk zijn het vooral de sterke songstructuren en rake refreinen die van ‘We Are Not Humanity’ een aanwinst maken. Aftrappen doen ze met het ingetogen ‘Correct’, een cleane rocksong waarbij de spanningsopbouw niet helemaal uit de verf komt. Gelukkig wordt dat daarna ruimschoots goed gemaakt, door in ‘Genesis’ een versnelling hoger te schakelen en melodieuze riffs uit de vingers te toveren die smaken naar veel meer. Noblesse houdt van een gevarieerd menu en daarbij is voldoende ruimte voor meeslepende songs als ‘Detrimental’, ‘Your Thirst’ en de magistrale afsluiter ‘Life Support’, een song die nog eens een mooie staalkaart biedt van waar de band voor staat: loepzuivere en overtuigende vocalen, een functionele ritmesectie die bol staat van de efficiënte tempowisselingen en gitaarwerk dat meer dan eens de gevoelige snaar weet te raken. Natuurlijk zullen critici zeggen dat we dit allemaal al wel eens gehoord hebben en de geest van een band als Placebo nooit ver weg is. Feit is dat ‘We Are Not Humanity’ gewoon een steengoede plaat is, die van Noblesse een volwassen rockband maakt met internationale allures.

Olivier Constant
Noblesse_WeAreNotHumanity