Via Del Latte

Doxa Sinistra was een Nederlands duo dat in de jaren 1980 op het cultlabel Trumpett drie cassettes uitbracht vol minimale en industriële elektronica. Mogelijk zouden ze in de vergetelheid zijn geraakt, ware het niet dat Enfant Terrible een aantal jaren geleden de nobele taak op zich nam om een deel van de Trumpett-catalogus van de obscuriteit te redden. Drie jaar terug verscheen Doxa Sinistra’s ‘Conveyer Belt’ op lp (zie GC#88), en nu is het de beurt aan ‘Via Del Latte’, de eerste cassette van de band. ‘Conveyer Belt’ was een geslaagde mix van minimal synth en industrieel, met een geluid dat in het verlengde van Severed Heads en SPK lag, en een boze en spookachtige sfeer. ‘Via Del Latte’ is daar in zekere zin een vingeroefening voor. De plaat bestaat uit veel korte nummers, die veel minder doorwrocht zijn dan dat wat zou volgen. Sommige nummers bestaan uit niet veel meer dan een enkele sequence, en een overkoepelende sfeer heeft de plaat niet echt. Het klinkt veelal als een band die nog bezig is zijn instrumentarium en ideeën te ontdekken. Wanneer de nummers verder zijn uitgewerkt, zijn ze vergelijkbaar met het werk van Bene Gesserit en hele vroege Portion Control. Overigens is ‘Via Del Latte’ de laatste Trumpett re-issue op Enfant Terrible, wat betekent dat de bands derde cassette, ‘Newsflashes’, niet ook heruitgebracht zal worden. Dat is jammer, want eigenlijk is dat een beter album dan ‘Via Del Latte’, maar mogelijk te ver verwijderd van de minimal synth-idealen van Enfant Terrible.

DoxaSinistra_ViaDelLatte