Veils

The Oscillation debuteerde drie jaar geleden met het heel erg aan krautrock refererende album ‘Out Of Phase’ (DC Recordings). Sindsdien toerde de band uitgebreid, en dat heeft duidelijk invloed gehad op het groepsgeluid. Krautrock en psychedelica vormen niet meer de hoofdingrediënten in de sound. Er is plaats gelaten om een en ander toe te voegen, ambient, improvisatie, dub en wat dansbare elementen. Zo lijkt het alsof Jah Wobble lid is geworden van een P.I.L. zonder John Lydon in de track ‘Telepathic Birdman’. Dat soort dub bedoelen we, weinig conventioneel, maar wel uitermate inspirerend. Halverwege gaat het eerder richting de hoofddans van Ozric Tentacles in hun beginperiode. Het begin van het album zit meer in de stijl van de druggy drones van Spacemen 3, terwijl de afsluiter ‘Lament’ chillt als The Orb. Meer van dat staat op de bonusdisc van de eerste persing, waarop zes niet eerder verschenen, bij ambient aanleunende, songs staan. ‘See You Through’ laat de melancholische kant van The Oscillation horen, terwijl ‘Fall’ hun voorliefde voor film laat blijken. ‘Shake Your Dreams Awake’ is dan weer een toonbeeld van improvisatie die op een podium tot een stevige jam kan uitgroeien, al staan er zo wel meer nummers op ‘Veils’. In vergelijking met het debuut heeft de band een duidelijk gestructureerde stap vooruit gezet, ook in productioneel opzicht. The Oscillation toont in elk geval dat er zelfs in psychedelische rock nog mogelijkheden liggen om grenzen te verleggen en boeiende platen te maken, bijna zoals Primal Scream in een ver verleden.

TheOscillation_Veils