(un)sentimental

Trouwe lezers weten al langer dat we een zwak hebben voor Important Records, het label dat met zijn uiteenlopende portfolio van bijzonder creatieve artiesten zoals Brethren Of The Free Spirit, Merzbow, Grails en Zak Riles haast synoniem werd voor gitaargeoriënteerde of experimentele kwaliteitsmuziek. De verbazing wanneer bleek dat de platenfirma met The Thirteenth Assembly een waar jazzensemble had binnengehaald, was dan ook niet gering. Nóg opmerkelijker: het kwartet hanteert een modern en experimenteel jazzidioom, maar gaat in hun aftasting van de grenzen niet zo ver als de bovenvermelde acts. Op plaat koppelt de los-vast georganiseerde bende (Taylor Ho Bynum: cornet; Jessica Pavone: viola; Mary Halvorson: gitaar en Tomas Fujiwara: drums) late postbop met spaarzame knipoogjes richting punk en funk. Qua ideeënrijkdom en thematisch materiaal brengt het Amerikaanse viertal een geslaagde langspeler; het is eerder in de uitwerking dat er iets schort. De inzetten gebeuren niets steeds mooi gelijktijdig en vooral Mary Halvorsons gitaarspel valt op in negatieve zin: zij klinkt ongeïnspireerd, routineus en langzaam. Kortom, het lijkt er op dat ze niet voldoende technische bagage heeft. Ongetwijfeld past het een en ander allemaal wel in de wat punky atmosfeer, maar dat maakt het niet minder storend. ‘(un)sentimental’ is zeker geen slechte cd, doch echt aanbevelen kunnen we ze ook weer niet. Dit experiment vormt een zoveelste bewijs van de stelling dat een label niet zomaar van de ene op de andere dag geloofwaardigheid kan genieten in een genre waarin ze geen expertise heeft.

Jo Vanderwegen