Het Franse trio Piles brengt zijn debuut uit op cd, waarbij een kunstzinnig boekje wordt bijgeleverd van tweeëndertig pagina’s dat gebaseerd is op de grafische stop-motion video ‘Drones And Piles’ van tekenaar Bas Mantel. Het is ook de titel van het openingsnummer op ‘Una Volta’, een nummer dat ons meteen de eigenwijze wereld van het trio binnen trekt. Drums, drums en nog veel meer drums in een experimenteel aandoend muzikaal kunststukje. Het is bovendien een herwerking van het oorspronkelijke ‘Drones And Drolls’, waarvan twaalf versies prijken op het album ‘Le Batteur Est Le Meilleur Ami Du Musicien’ van Guigou Chevenier. Deze versie is dus eigenlijk nummertje dertien, maar dan als trio.
Piles bestaat dan ook uit drie percussionisten. Guigou Chevenier (Etron Fou Leloublan, Volapük), Anthony Laguerre (Filiamotsa, Club Cactus, Myotis, speelt ook wat keyboards en gitaar op het album) en Michel Deltruc (Isle-Adam 95, NAJA Nancy Jazz Action) zetten het werk voort dat Chevenier tussen 1985 en 2000 maakte met Les Batteries. In dat trio werkte hij samen met Charles Hayward en Rick Brown. Van een stel ervaren muzikanten als bovengenoemden verwachten we uiteraard experiment, gedrevenheid, intrigerende en afwisselden stukken inventief percussiewerk en een waaier aan stijlen en genres. Dat is ook precies wat we krijgen voorgeschoteld. Een punky ‘Mort Aux Cons’, een met Frans gesproken woord opgedeeld ‘Materials In US’ en verder nog een stel behoorlijke abstracte composities voor drie drumstellen waar de verwondering gedurende de volledige drie kwartier hoogtij viert. Verrassend, stijlvol en adembenemend inventief, dat is Piles.