Tundra

Het komt uit Japan en het zit op Skin Graft. Geen eenvoudige kost, dat weten we zonder dit schijfje te beluisteren ook al. En dan kijken we naar de bezetting van dit trio, actief sinds 1999 en aan zijn zesde album toe: Kido Natsuki (Bondage Fruit) op gitaar, Nasuno Mitsuru, bassist van de legendarische en baanbrekende bands Ground Zero en Altered States en Yoshida Tatsuya op drums. Deze laatste heeft al net zo’n indrukwekkende carrière, al beperkt hij zich niet tot één band. Ruins in al zijn incarnaties blijft ’s mans hoofdproject, maar hij speelt net zo goed bij Zeni Geva, Koenjihyakkei, en nog een miljoen andere projecten. De naam van de band licht al een tipje van de sluier: ‘Kore’ betekent ‘This’ en ‘Kyojinn’ betekent ‘Giant’, of een samensmelting van This Heat en Gentle Giant op zijn Japans. Experimenteel getinte progrock dus, funky en melodieus bij momenten, stevig beukend zelfs hier en daar maar vooral heel onvoorspelbaar. De basis van de negen songs ligt duidelijk vooraf vast, maar het moment zelf bepaalt wat het trio er allemaal mee aanvangt. En dat gaat sporadisch helemaal richting het stevigere werk van Yes en Magma, zonder in het verleden te blijven hangen. Volledig instrumentale heavy rock, dat wel, maar verwacht geen symfonisch gezeik, daarvoor is het trio te zeer gedrenkt in de avant-garde. En gepimpt voor deze eeuw natuurlijk, dus mathrock en metal duiken net zo goed op, want daar gaat het om: complexiteit. Emotionele beleving is er bij dit soort muziek niet bij, het is muziek voor het hoofd, als het staat naar moeilijk doen en daar nog van genieten bovendien. Als eerder genoemde bands de haren ten berge doen rijzen, afblijven. Indien niet: genieten, maar op het juiste moment.

Korekyojinn_Tundra