Truth Becomes Death

Alien8 Recordings is lang niet het eerste elektronicalabel dat zijn catalogus (David Kristian, Francisco López, Tim Hecker, Tomas Jirku) uitbreidt met meer gitaargerichte releases en in die zin zeker niet uniek. Ook bij Warp bijvoorbeeld hebben ze al een hele tijd ingezien dat stilistische verruiming een noodzakelijke voorwaarde is om commercieel te overleven, naast een kwestie van artistieke geloofwaardigheid. Nadja, een project van de in Toronto residerende literator en muzikant Aidan Baker (ARC) (gitaren, stem, drumcomputer, fluit, piano) en zijn echtgenote Leah Buckareff (bas, stem), wordt door het label aangekondigd als een metalrelease. Daarbij vallen echter ook de begrippen ambient, doom en drones. ‘Truth Becomes Death’ behoort onmiskenbaar tot de familie van de gitaardrones, zoals we die kennen sinds Earth en recente acolieten Asva, Growing, Sabers, Fear Falls Burning en natuurlijk Sunn 0))). Tegelijkertijd onderscheidt Nadja zich van deze bands en wel om drie redenen. Ten eerste worden de monstergitaarriffs ondersteund door rudimentaire, narcoleptische computerritmes en percussie die destijds ook de sound typeerden van Godflesh of Dead World. Ten tweede evoceren de drie nummers telkens een specifiek thema, dat vervolgens vertaald wordt in een ander, breder klankenspectrum. Hierdoor ontstaan afwisselend andere structuren, daar waar bijvoorbeeld Sunn 0))) vaak blijft borduren op een en dezelfde riff. Laag na laag worden de nummers opgebouwd en net wanneer je denkt dat het geluid compleet dicht gesmeerd is, komt er nog een extra epische bovenop waardoor het geheel haast een symfonisch karakter krijgt. Etherische soundscapes, ten slotte, dirigeren ‘Truth Becomes Death’ naar een nieuwe esthetica waar Troum en de shoegazers Slowdive lijken te assimileren. Waar Sunn 0))) vooral live tot zijn volle recht komt, is Baker er in gelukt om het beste dronesalbum te maken sinds ‘Earth 2’. Nu al met stip op nummer één in de eindejaarslijst en we zijn nog niet eens halfweg!