728x90 MM

Tromatic Reflexxions

Sommige platen kunnen niet anders dan slagen in hun missie. Alan Vega die botst met Pan Sonic, Sakamoto die in de armen gesloten wordt door Fennesz en Mark E. Smith die Mark E. Smith speelt – de enige rol die hij aankan, maar die hij wel telkens opnieuw met verve neerzet – met Mouse On Mars in Von Südenfed. Het zijn stuk voor stuk samenwerkingen die vonken geven, ego’s die clashen, grootste platen die grenzen aftasten en er al even vaak in elkaar zakken om even later weer overeind te kruipen. Even het stof van het jasje kloppen en opnieuw beginnen. ‘Tromatic Reflexxions’ van Von Südenfed, u kent niet veel groepsnamen die beter scoren, is een klepper. Mark E. Smith – moeten we hier uit volledigheid The Fall als referentie laten vallen of kent u uw klassiekers uit het hoofd? – die ‘I Am The Dj Tonight’ declameert op de technodreun ‘Flooded’, het is een moment om in te kaderen. Hun eerste samenwerking dateert van de futuristische R&B-techhousehit ‘Wipe That Sound’, een hoogtepunt op de dansplaat die ‘Radical Connector’ was dat hier als ‘That Sound Wiped’ een tweede leven krijgt. Was Mouse On Mars ooit een kroonjuweel van de Duitse intelligente elektronica-elite, dan schoof het duo Andi Toma en Jan St. Werner de laatste jaren steeds meer de richting van de dansmuziek uit en lieten ze hordes fans verweesd achter. ‘Radical Connector’ en vooral ‘Varcharz’ waren een offensief op de breakcore die grote jongens als Drop The Lime of Jason Forrest wel heel bleek deden worden. Op ‘Tromatic Reflexxions’ gaat het trio een stap verder dan ‘Radical Connector’, had ‘Radical Connector’ nog een stel goede songs in hun zijn rangen, dan is ‘Tromatic Reflexxions’, op uitzondering van ‘The Rhinohead’ en de countryriedel ‘Chicken Yiamas’, een snedige technoplaat die stevig plukt uit de erfenis van de Amerikaanse acidhouse en de Berlijnse techno. Echt sterk is de plaat als Mark E. Smith zich vastbijt in een nummer en met zijn typische stijl over de beats heenwalst, om die reden zijn ‘The Young And The Faceless And The Codes’ en ‘That Sound Wiped’ onze favorieten. Mark E. Smith is net als Mouse On Mars niet bekeerd tot de techno, dat zou een verkeerde conclusie zijn. ‘Tromatic Reflexxions’ is veeleer een bewijs dat alle muzikale grenzen vergoed zijn uitgewist. Voor eeuwig The Fall, voor eeuwig Mouse On Mars

tekst:
Peter Deschamps
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!