Trilogy

In de periode 2001-2004 hield Peter Savelkoul ons een confronterende spiegel voor met een gelimiteerde 10inch trilogie over (on)menselijke waanzin. Drie dubieuze militaire beslissingen uit de Tweede Wereldoorlog werden muzikaal vormgegeven: het torpederen van het passagiersschip Wilhelm Gustlhoff, het bombardement op Dresden en de slachtpartij in Ordadour-sur-Glane. De boodschap is geen romantische oorlogsverheerlijking, maar een duidelijk man is a killing organism…stop the madness, end all wars! De werkwijze van ACOH is intussen genoegzaam bekend. Documentairemateriaal en filmsamples worden gedragen door sfeerscheppende concrete klanken (motorgeluiden en getik op metalen pijpen evoceren bijvoorbeeld de binnenkant van een duikboot), ijle synthesizers, mokerdrums en zwaarmoedige neoklassieke bombast. Af en toe zorgt een vleugje neofolk voor de nodige afwisseling. Zoals steeds bij digitale heruitgaven, bevat ook deze dubbele cd enkele extra’s: remixen en rariteiten (nooit eerder uitgebracht werk en de single ‘Am Ende Des Tages Feiern Wir Unsere Siege’). In dezelfde muzikale familie vinden we Indigo Larvae, beter bekend als de oorlogsjukebox Stahlwerk 9. Met dit nevenproject duikt hij echter in persoonlijkere dieptes: mensenhaat, wanhoop, zelfverminking en suïcide. De cd is gevuld met death industrial uit de lagere regionen van de ziel, moordend trage ritmes en vervormde stemmen die zelfinzichten als ‘I Am Nothing’ mompelen. Er worden niet alleen muzikale referenties gemaakt naar Brighter Death Now, ook het bandlogo komt ons niet onbekend voor. Toch wordt (een beetje) afstand genomen van de traditionele rauwheid door ook een gedicht van Dylan Thomas (‘And Death Shall Have No Dominion’) te misbruiken. Wie wel eens kostbare tijd vergooit op industrial/noise internetforums heeft zeker al kennis gemaakt met de naam Institution D.O.L. Waarschijnlijk niet door de muziek te beluisteren, maar via de ontelbare mails die reclame maken voor hun activiteiten/releases. We hebben natuurlijk onze twijfels over deze propagandavorm die ten huize (pv) even enthousiast onthaald wordt als een brievenbus vol verkiezingsdrukwerk. Hoog tijd dus om uit te zoeken wat deze zwaar getatoeëerde heren echt te betekenen hebben. Het bewijsmateriaal op de cd ‘Instructions For Modern Weakniks’ bestaat uit traditionele power electronics in de stijl van Genocide Organ. Diepe bassen, noisemanipulaties, mensonvriendelijke samples en een stemvervorming die sterk aan Slogun doet denken. Enkele misplaatste beats en gastvocalisten (Wertham, A Challenge Of Honour en Max Presch van Steinklang) zorgen voor welkome variatie. Het proberen waard als je de geciteerde projecten kan waarderen en jouw wereldvisie vervat zit in titels als ‘Luftschloss In Flammen’ of ‘We Love To Hate You’.

tekst:
Gonzo (circus)
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!