Transfer

Ze kennen elkaar uit de tijd dat Anne-James Chaton wel eens The Ex op het podium kwam versterken. Sindsdien hebben de poète sonore en de Ex-gitarist samen opgetreden en opgenomen, onder ander de cd ‘La Journaliste’ en vier thematische singles. Die vinylsingles plus drie extra nummers zijn nu verzameld op ‘Transfer’: zonder meer een bijzondere plaat van een duistere schoonheid. Voor een deel komt dat laatste op conto van Chaton, die met donkere stem zijn teksten declameert over de licht dreigende, sobere muziek. Vooral strakke, repetitieve klanken – een kale maar drijvende beat van elektronica, gitaarslagen en –riffs – wordt aangevuld met verspreid gestrooide klanken, zoals in ‘D’Ouest En Est’. Soms wordt het ritme dat gitaar en elektronica in meerdere lagen opbouwen zelfs swingend, maar het blijft een duister dansen. De teksten daarbij bestaan uit monotoon voorgedragen beschrijvingen en opsommingen. Chatons bewust zakelijke voordracht maakt zijn stem een klankbijdrage als die van de instrumenten, maar geeft ook een sinistere laag aan de onderwerpen. Die omvatten bijvoorbeeld opsommingen van metrostations (‘Metro’), veroordeelden (‘Not Guilty’) en vliegtuigongelukken (‘Une Histoire De L’Aviation’). Erg sterk is ‘Princess In A Mercedes Class S 2805’ – een beschrijvende en toch poëtische evocatie van Diana’s laatste uren, waar een donkere beat, gedreven elektronica en abstract gitaargeluid worden gecombineerd met Chatons stem en de al even zakelijke opsommingen door een vrouw. Die andere prinses die stierf in een auto-ongeluk wordt ook gememoreerd. Grace Kelly is in ‘Princess In A Rover P6 3500S V8’ zelf te horen via dialoogfragmenten uit haar actricetijd, samples die prachtig in het geheel zijn verweven. Zoals feitelijk alle lagen op ‘Transfer’ vakkundig zijn verweven. Chaton en Moor sluiten perfect op elkaar aan en ‘Transfer’ is een intrigerende plaat die zich diep in het lijf wroet.

Anne-JamesChatonAn_Transfer