Touch Three

Ooit zullen cultuurfilosofen de huidige hausse rond het muzikale fenomeen drones –
mainstreammagazines pakken uit met specials over het genre, Sunn O))) en hun huislabel Southern Lord groeiden tot ieders verbazing uit tot de hype van het moment – verklaren als een zoektocht naar de essentie. Het Britse Touchlabel toonde jaren terug al grote interesse in het genre, vrij recent bracht men op het sublabel Ash International nog werk uit van het Zweedse Alvars Orkester. Met de release van ‘Touch Three’ plaatst men Phil Niblock, een Amerikaanse componist en filmmaker die met zijn tweeënzeventig jaar tot één van de peetvaders van het genre mag gerekend worden, opnieuw in de kijker. Al in de vroege jaren zestig experimenteerde Niblock, een verwoed jazzliefhebber, met de grenzen van het minimalisme. Op ‘Touch Three’, na ‘Touch Food’ en ‘Touch Works’ zijn derde release op het label, blijft hij trouw aan zijn manier van werken. Niblock neemt een instrument met een enkele microfoon op en gebruikt deze mono-opnames, de ademhaling van de muzikant wordt weggefilterd, als de bouwsteen voor zijn sacrale muziekstukken. Voor ‘Touch Three’ maakte Niblock opnames in Gent, Brussel, Keulen en Berlijn en werkte hij samen met mensen als Arne Deforche, Ulrich Krieger, Franz Hautzinger en Lucia Mense. ‘Touch Three’ blinkt uit door zijn sobere, minimale aanpak en bewijst hoe krachtig en divers één enkele klank kan zijn. De driedubbele release is niet alleen muzikaal een integer werkstuk, het is voor Niblock een bekroning voor zijn lange carrière. Een essentiele plaat voor fans van het genre.

Peter Deschamps