Thora Vukk

Het was genoeg geweest voor Gabor Schablitzki (Robag Whrume) en Sören Bodner (Monkey Maffia). Na een clubleven vol minimal en wodka trokken zij de stekker uit het deejayproject de Wighnomy Brothers. Met hypnotische marathonsets, soms digitaal gejaagd dan weer melodieus mooi, wist het duo hun plek van relevantie op te eisen in internationale minimalkringen. Onder het Wighnomy-alias (en andere ego’s) is veel geproduceerd, al was het nooit een geheim dat Gabor gold als het grote muzikale brein. Het dubbelleven in de nacht is afgesloten, een nieuw hoofdstuk voor beide, Gabor vervolgt na ‘Wuppdeckmischmampflow’ zijn weg met het eerste ‘echte’ album na de breuk. ‘Thora Vukk’ op DJ Koze’s label Pampa is luisterklik voor thuisgebruik. Organische knisperbeats, pianoloops, fieldrecording en een spaarzame vocaal ademen warmte en melancholie. En vooral rust, en lijkt de link met Perlon en Cadenza meer evident, al bezint Whrume zich meer in het creëren van een mooie droom dan het verkennen van de leegte. (www.robagwruhme.de) Nieuw werk van hem en Monkey Maffia vinden we ook op de vijftigste release van Freude am Tanzen, het huislabel van Marek Hemmann, Mathias Kaden en, daar zijn ze weer, de voormalige Wighnomies. Het jubileum wordt gevierd met een verzameling van twaalf tracks, springend van click tot dub naar poppy minimal, met het werk van Kadebostan en Kaden als winnaars van de selectie. Al voelt ‘5zig’ stiekem als een bescheiden feestje van een label dat goed werk heeft verricht, maar zijn rol van betekenis na de heydays van minimal midden jaren 2000 enigszins heeft verloren. ‘Thora Vukk’ dus, een mooie plaat.

Martijn Venekatte
RobagWruhme_ThoraVukk