This One’s For You

Baby, Are you bored?. Niet in het minst. We zijn alleen mentaal overstuur en we zoeken naar de nooduitgang van onze schuilkelder. De output van Mike Paradinas zijn label Planet Mµ, al sinds het prille begin één van onze all-time favorieten, is amper nog bij te benen. De ene release volgt de andere in strak tempo op, maar de kleur van de platen is de laatste jaren onveranderd zwart. Gitzwart. Paradinas gooit zich op als de beschermer van de dubstep en de drill ’n bass en tekende met Vex’d, Virus Syndicate en Venetian Snares de top in het genre. Met ‘Oneiric’ brengt hij het debuut uit van de Ierse Boxcutter. Twee maxi’s, die hier ook op terug te vinden zijn, gingen de plaat vooraf. ‘Oneiric’ is dubstep zoals het hoort. Een amalgaam van rollende baslijnen, digitale terreur en gitzwarte beats glijden in strak keurslijf voorbij. Boxcutter is zondermeer één van de meest inspirerende figuren uit de scène, vaak hoor je de echo van de jonge Aphex Twin opduiken, maar kan niet tippen aan labelgenoot en voorbeeld Vex’D. Met ‘This One’s For You’ neemt Gasman de draad op waar hij stopte met zijn vorige plaat ‘The Grand Electric Palace of Variety’. ‘This One’s For You’staat net als zijn voorganger bol van de verwijzingen naar de ravecultuur van de vroege jaren ‘90, pikt gretig in op de Breakbeatscène en op de primaire sound van het Rephlexlabel waar Paradinas ooit zelf op debuteerde. Mike Paradinas omschrijft op zijn site ‘This One’s For You’ als de beste plaat van Gasman en voegt er fijntjes aan toe dat zijn vorige platen voor geen meter verkochten. Een onrecht, want ‘This One’s For You’ is een klap in je gezicht. Een avontuurlijke plaat die zowel vintage als futuristisch klinkt. Al even donkergekleurd als ‘Oneiric’ is ‘Protocol’ van het Londense Uniform. Voor ‘Protocol’ strikte Wajid Yaseen, u kent hem ook als 2nd Gen, een trits culthelden. Lydia Lunch, Dalek en Alan Vega leveren bijdrages en onderbouwen mee zijn dreigende sound die bol staat van gitzwarte en korrelige ambientscapes. Een atypische plaat voor het label, maar wel één die goed aantoont waar Planet Mµ voor staat: kwaliteit, donker en immer verrassend.

Peter Deschamps