The Year Of The How-To Book

Er zit niet echt vaart in de carrière van het popgezelschap Eagle Seagull: vier jaar was het wachten op ‘The Year Of The How-To Book’. Nochtans staat de groep voor een geluid dat bijzonder actueel en hip is. De rijkelijk gearrangeerde liedjes en de bijhorende songtitels zijn wat langer dan gemiddeld, maar voor de rest is dit onversneden pop. Hun popmuziek drijft op indierock, americana en flarden new wave, zoals dat hoort tegenwoordig, en moet zonder problemen de fans van Arcade Fire kunnen bekoren. Deze tweede plaat steekt in ieder geval sterk van wal. ‘You’re The Reason Why I’m Afraid To Die’ is een volwassen versie van het plastieken geluid van Pulp, een mooie kruising tussen aanstekelijke pop en relativerende tekstuele onzin. Hetzelfde geldt voor ‘I’m Sorry But I’m Beginning To Hate Your Face’, een iets ouder nummer dat voor deze release opnieuw opgevist werd. En ‘You Can’t Call Yourself A Secret’ begint als een typische Editors-song, maar gaat daarna over naar Eagle-modus, met barokke uptempo pop. Daarna zakt de plaat gedurende een nummer of drie wat in elkaar, tot er weer een versnelling hoger geschakeld wordt. En dan bewijst Eagle Seagull zijn hitgevoeligheid met ‘The Boy With A Serpent In His Heart’ en ‘Twenty Thousand Lightyears’ – origineel klinkt het dan al lang niet meer, maar aanstekelijk wel, en we zijn al blij als er in popmuziek nog eens vakmanschap doorklinkt, een zeldzaamheid dezer dagen. Bij het tragere werk springt ‘We Move Like Turtles Might’ eruit, een sfeerrijke sleper met echo’s van de Flaming Lips en late Mercury Rev. Als alternatieve release had het allemaal wat creatiever en gedurfder gemogen, maar eigenlijk hoort Eagle Seagull gewoon hoog in de hitparade te staan – dan staat daar eindelijk nog eens wat kwaliteit in.

De Geluidsarchitect
EagleSeagull_TheYearOfTheHow-To