The Unimaginative Body

Golden Ghost (Laura Goetz) en Viking Moses (Brendon Massei) zijn een songwriterkoppel zoals je er niet veel hebt. Eerst de beurt aan Golden Ghost uit New York, want dames gaan voor. Een paar jaar geleden was Goetz eventjes lid van de band Castanets, maar ze besloot al snel om zich op haar eigen geluid te richten. Haar debuut ‘Fauna of Mirrors’ blijft een van de beste experimentele parels in onze collectie van vrouwelijke songwriters. Dat deze plaat nooit opgemerkt is door het bredere alternatieve publiek in Europa is een doodzonde. De opvolger ‘The Unimaginative Body’ is gevuld met warme songs in stadse emo-countrysferen. ‘Plain Sight’ is daar een schoon voorbeeld van, met melancholisch gitaarspel, engelachtige zang, gesproken woord en roffelende drums. Goetz brengt soms conceptuele songs zoals ‘Small Metal Objects’, die over een vrouw vertelt met een eigenaardige dwangneurose waarbij ze stukjes metaal onder haar huid duwt. Andere mooie songs zijn ‘Pea & Primrose’ en het dromerige ‘JC: Polyps Against Passion’. Met deze plaat draait Goetz weg van de experimentele kant en haar essentie raakt soms verloren in de volle lagen van instrumentatie. Haar songs klinken live en solo vorm oprechter dan hier, al blijft dit een zeer goed album. ‘The Unimaginative Body’ is nu bij Epiphysis ook op vinyl verkrijgbaar in een handgemaakte uitgave van slechts 24 unieke en zelfgetekende hoezen. We stappen naar haar mannelijke wederhelft; Viking Moses uit Missouri, zoon van twee truckende ouders. Country is de voornaamste drager van zijn stijl en hij vult deze aan met eigen folk en lo-fi elementen, weg van de kitsch van populaire country. Thema’s spelen bij Massei altijd een grote rol en op ‘The Parts That Showed’ staat het verhaal van een tienerhoertje centraal. Haar hoop, dromen, angsten en liefde worden door Massei in dertien songs uitgesponnen in dubbele contexten van geluk en tragedie, al blijft de muziek ingetogen en sober. Tegelijk is het album opgedragen aan het oeuvre van Dolly Parton die een oprechte inspiratiebron was. Massei bedient zich met gitaar en stem en wordt bijgestaan door John McCauley III (elektrische gitaar), Spencer Kingman (piano), Cody brant (bas) en Jacob Soto (drums). Dat het opgenomen werd door Paul Oldham van Palace, is een extra streepje voor op de zuivere geluidskwaliteit van deze schone conceptplaat. Het VPRO programma Dwars heeft een recente lo-fi sessie van Viking Moses online staan, een oorstrelende aanrader met herbewerkingen van Neutral Milk Hotel en Phosphorescent. Een sessie van Golden Ghost zal weldra volgen.

GoldenGhost_TheUnimaginativeBo