The Unbelievable Cinematic Crash

Het Belgische Sweek debuteerde vorig jaar met het bewust onuitspreekbare ‘The Shooting Star’s Sigh’ en haalde daarmee alvast één eindejaarslijstje in uw favoriete tweemaandelijkse magazine, maar daar bleef het een beetje bij. Spijtig, want dit jonge zestal heeft het nodige potentieel om menig muziekliefhebber van zijn sokken te blazen. Sweek maakt instrumentale muziek, en brengt daarvoor Godspeed You! Black Emperor-gewijs verschillende live-instrumenten in stelling: het klassieke trio gitaar-bas-drum, maar ook altviool en cello. Anders dan bij het Canadese grote voorbeeld is bombast ver te zoeken en blijven nummers van begin tot eind spannend. Nieuw op ‘The Unbelievable Cinematic Crash’, hun nieuwe, is dat de nummers bij een eerste beluistering moeilijk te vatten zijn. Er is duidelijk nog meer over nagedacht en aan geschaafd. Maar ook uit elkaar gehaald, verknipt en verplakt en opnieuw in elkaar gezet. Op korte termijn geeft dat een plaat die ingewikkeld en intellectueel klinkt, maar na meerdere beluisteringen mist dit songschrijverschap zijn effect niet. Hyper-aanstekelijke melodieën duren net lang genoeg om de aandacht te trekken en breaks houden de spanning erin tot grootse finales. Ook het geluid op zich is rijker door een aantal gasten die hun eigen specifieke instrument meebrengen: iemand van Die Anarchistische Abendunterhaltung doet een bijdrage op klarinet, en verder horen we nog trombone, accordeon, en jawel, harp. Het hoeft niet te verwonderen dat Sweek ook live een uitschieter van formaat is. Het is dan ook te hopen dat deze kwaliteitsgroep door mond-aan-mondreclame de aandacht krijgt die hij verdient.

De Geluidsarchitect