Twee jaar geleden verraste Anna Von Hausswolff met ‘Ceremony’, een fraai album waarop het kerkorgel niet alleen de hoes, maar ook veel (en veelal de beste) nummers sierde. Het instrument speelt ook op de nieuwe plaat ‘The Miraculous’ weer een dominante rol, maar deze keer geven elektronica, maar vooral ook gitaar en drums nog meer gewicht aan de muziek. Meer dan eens, tijdens hypnotische, repetitieve passages, doet de muziek daardoor denken aan de recente platen van Swans. Voor de balans zijn er een aantal korte, intieme liedjes waarin het donker en de storm enigszins buiten de deur worden gehouden. Drie van de negen nummers zijn rond de tien minuten lang, en in die nummers maakt de muziek maakt soms ook uitgesponnen ontwikkelingen door, zoals op het centrale nummer ‘Come Wander With Me/Deliverance’, waarin duidelijke progrockinvloeden hoorbaar zijn, soms op het opera-achtige af. Ook vanwege Von Hausswolffs stem natuurlijk, die eenzelfde intensiteit heeft als die van bijvoorbeeld Kate Bush en Lisa Gerrard (Dead Can Dance). Bombastisch is het daarmee allemaal wel, en hoewel het vol overtuiging gebracht wordt, werden de gitaaruithalen aan het einde van het nummer me een beetje veel. Sowieso is ‘The Miraculous’ nogal zwaar aangezet – wat wil je ook met een orgel met 9000 pijpen? – en een liedje als ‘Mountains Crave’, de melancholische, folky single van de eerste plaat, ontbreekt hier dan ook. Ook begint de plaat in de tweede helft een beetje te dwalen, maar op de sterke momenten is ‘The Miraculous’ meeslepend en majestueus.