The Loningisa Years 1956-1961

Het Brusselse Planet Ilunga label is weer wakker geworden na een dikke twee jaar zonder release. Na geweldige verzamelaars van het Congolese muzikale erfgoed van Grand Kalle, Rock-A-Mambo en l’African Jazz valt nu de eer te beurt aan de vroegste dagen van de O.K. Jazz, de eerste band van een piepjonge François Luambo Makiadi alias Franco, Victor Longomba alias zanger Vicky, De Wayon, Rossignol en Roitelet. Het is een dubbele langspeler geworden, gevuld met tweeëndertig songs die gaan van rumba tot cha-cha-cha, calypso, merengue, porro en Franco’s favoriete stijl, de bolero. De songs zijn zowat allemaal van originele 78 toeren plaatjes genomen en samengesteld met de hulp van verzamelaars Christian Van den Broeck, David Manet, Stefan Werdekker van Worldservice en Flemming Harrev van het blog Afrodisc. De titel ‘Loningisa’ refereert naar het platenlabel van die tijd uit het toenmalige Léopolstad, gesticht door de twee Griekse broers Papadimitriou. Hierop werden alle O.K. Jazz songs uitgebracht, 320 stuks in vijf jaar tijd, toe maar. Daar kunnen de bands en orkesten van nu een puntje aan zuigen. Saillant detail; de shellacs van Loningisa werden in het begin geperst in Gent door de Société Belge des Disques (Sobedi) en ook in Frankrijk, om de importbelasting naar de koloniën te ontduiken. Muziek dan maar. ‘Mousica Tellama’ is één van de klassiekers voor wie de Congolese muziek volgt en ‘Bana O.K. Jazz’ is een andere gekende song. Zo zijn er veel parels te ontdekken en kan het geluk niet op. De songs worden afwisselend gezongen in het Spaans (beïnvloed door Cuba), Frans en Lingala. In het bijgesloten boekje van veertig pagina’s staan genoeg informatie en vertaalde songteksten. Dit zegt genoeg over het onderzoek en tijd die in deze release is gegaan. Puik werk en eentje die je echt niet mag missen in je Afrikaanse collectie.

OKJazz_TheLoningisaYears1
zo 18 nov 2018