The Leaving Of London

‘The Leaving Of London’, het twintigste album, is de opvolger van het zeven jaar geleden verschenen ‘Hit Squad’. Het is een eeuwigheid in de muziekwereld anno nu, maar dat zal Nick Saloman, gitarist en nog steeds onbetwist leider van het in Walthamstow residerende Bevis Frond, eigenaar van het label en mede-uitgever van het legendarische Ptolemaic Terrascope, worst wezen. En is er in de tussentijd iets veranderd? Ja, er is een nieuwe drummer, Dave Pearce, afkomstig uit de band Psycho’s Mum, die ook zijn platen op Woronzow uitbrengt. Verder zijn de kompanen van Saloman nog steeds Adrian Shaw (Hawkwind, Crazy World Of Arthur Brown) op bas en Paul Simmons (The Alchemysts) op gitaar. Dezelfde mensen die mee op tournee gaan, ook na dit album. In groepsverband doet Saloman het al een hele tijd, in tegenstelling tot de beginjaren, toen hij steeds alles op zijn eentje inblikte. De plaat staat zoals gewoonlijk overvol met psychedelische indiepopliedjes, waartussen net genoeg variatie zit om toch de hele rit te blijven boeien. Akoestische songs en psychedelisch uitwaaierende gitaarpartijen blijven, benevens zijn typische stemgeluid, dé sterkhouders van The Bevis Frond. Zo is er het titelnummer, die zijn verhuis van Londen naar Hastings beschrijft, gebracht op piano en stem. ‘Heavy Hand’ en ‘Stupid Circle’ zijn uitermate melodieus, terwijl ‘Reanimation’ quasi een stevige rocksong blijkt te zijn. Veel nieuwe zieltjes zal Saloman alweer niet winnen, maar wie ’s mans werk kent, koopt zich met deze plaat een uitstekende Bevis Frond.

TheBevisFrond_TheLeavingOfLondon