The Greater Wrong Of The Right Live (dvd)

Dankzij ‘Eurotrauma: Skinny Puppy Live In Europe 1986’ op de bonusdvd weten we nu eindelijk waarom ons ticket voor het concert in Brussel van datzelfde jaar nog steeds boven ons bed hangt. Niet omdat deze legendarische industrial/electroband uit zo’n stel eikels bestond die concerten annuleerden naargelang het hen uitkwam, maar simpelweg omdat de Brusselse promoter destijds een onbetrouwbaar sujet was. De opnames van de in 1995 overleden Dwayne R. Goettel laten hierover geen enkele twijfel bestaan. Het is precies dit soort interessante inside informatie die van deze dubbeldvd een zelden geziene knaller maken. De hoofdmoot is –zoals de titel doet vermoeden- gewijd aan de tournee die de Canadezen koppelden aan hun in 2004 verschenen gelijknamige combackalbum. (Zelf is die slechts vertegenwoordigd door vier nummers, namelijk ‘Downsizer’, ‘I’mmortal’, ‘Pro-test’ en ‘Empte’.) Om maximaal te kunnen uitpakken met decor en audio-visueel materiaal werd geopteerd voor opnames in hun thuisland. Twee shows in Montréal en Toronto werden vastgelegd met niet minder dan zeven camera’s, een mobiele studio en massa’s microfoons. Het resultaat is een orgiastisch totaalspektakel van beeld en geluid (5.1. Dolby Surround). Er zijn weinig dvd’s die zo accuraat weergeven waar een band voor staat. Het waren niet toevallig live-gitarist/bassist William Morris en oude getrouwe Ken Marshall die verantwoordelijk waren voor de regie en visuele en auditieve post-productie, en niet een om het even welke buitenstaander. Hierdoor krijgen we een unieke mix van authentiek livemateriaal en achteraf toegevoegde extra’s. Precies door die aanpak komt het multi-disciplinaire karakter van Skinny Puppy tot zijn volle recht. Skinny Puppy is altijd meer geweest dan de muziek alleen. Het visuele en het theatrale zijn altijd minstens zo belangrijk geweest; en een concert meer dan een optreden. Live opereert Skinny Puppy immers op het grensgebied tussen performance kunst, theater en muziek. De setlist grasduint door zowat de volledige discografie en dat levert met onder andere ‘VX Gas Attack’, ‘Warlock’, ‘Deep Down Trauma Hounds’, ‘Tin Omen’, ‘Inquisition’, ‘Testure’ of ‘Smothered Hope’ uiteraard niets dan hoogtepunten op. Bovenop het circa dertig minuten durende ‘Eurotrauma’ en een politiek uitgesproken documentaire over het (wan)beleid van George W. Bush (‘Information Warfare’) bevat het tweede deel twee zeldzame opnames (‘Last Rights’ en ‘Too Dark Park’) opgenomen tijdens eerdere tournees. Samengevat: Skinny Puppy is net zo genrebepalend als Front 242, Throbbing Gristle of Kraftwerk en deze dvd behoort ronduit tot het beste dat we ooit thuis gezien en gehoord hebben.