The Centre Cannot Hold

Componisten en klassieke muziek: het heeft me altijd gefascineerd, maar bleek al vlug te moeilijk. De drempel bleek te hoog. Geef mij dan maar het labyrint van de underground met al zijn genres, subgenres en kruisbestuivingen. En als hierin dan al eens verwijzingen naar componisten of klassieke muziek zijn, dan staan we op de eerste rij, denk maar aan Sylvain Chauveau, FS Blumm, Rachel’s, zelfs GY!BE, et cetera. Nog plezanter wordt het als er links zijn met de digitale muziek. Het Londense Digitonal maakt zo’n gesmaakte hybride. Al was het even doorbijten met deze mini-cd. De openingstrack wordt gedragen door de stem van Kristy Hawkshaw. Een vocaliste met een etherisch geluid dat ze begin jaren negentig ontleende aan Opus III, Orbital en recentelijk nog aan DJ Tiësto. ‘Maris Stella’ klinkt dan ook even gewichtig als Within Temptation. U maakt er zelf van of u dit goed vindt of niet. Op de overige drie nummers vinden producer Andrew Dobson, visueel artiest Mark Pinheiro en violist Samy Bishai wel een gezond evenwicht; dus geen overdreven bombast meer op deze tracks. De ritmes worden met diverse vreemd pulserende geluiden opgebouwd, de elektronische geluidssluiers hebben een warme kleur en zijn aanstekelijk melodieus. Dit duidelijk te warme nest wordt regelmatig aangevuld of verscheurd door Bidhai’s klagende viool. Digitonal is met deze ep niet aan zijn proefstuk toe. Men debuteerde op het gerenommeerde Toytronic label met het album ’23:thingsfallapart’. De minicd van Her Space Holiday opent met een sample uit ‘een’ klassiek werk en in de volgende vier nummers vallen regelmatig diverse klassiek aandoende passages op. De Amerikaan Marc Bianchi, die voor de muziek op dit schijfje verantwoordelijk is, laat zich ook het liefs fotograferen als een pseudo-intellectuele, klassieke en digitale nerd. Zoals ene Daedelus dat ook zo graag blijkt te doen. En hiermee hebben we meteen een anker. Her Space Holiday gaat voor vier instrumentale knip- en plaknummers waar geen genre, geluidsbron of object geschuwd wordt en knutselt zo een aandoenlijk ep’tje bij elkaar. Moesten we kiezen in de platenwinkel dan namen we Her Space Holiday mee omdat hij veel avontuurlijker is. Maar het zijn zeker twee ep’s die de grenzen van het undergroundlabyrint iets verder doen vervagen en dus op onze appreciatie kunnen rekenen.