That It Stays Winter Forever

‘That It Stays Winter Forever’ is een tour cd voor een korte serie optredens die Machinefabriek, Kleefstra/Bakker/Kleefstra en Liondialer in Japan deden in November 2010. Ieder draagt slechts één nummer bij, maar dat is samen toch goed voor een uur dronende schoonheid. Machinefabriek breit zeer rustgevende ambient van langzaam golvende loops, die zich, vergezeld door zacht gekraak, langzaam ontwikkelt. Hij laat zich daarmee van een wat minder minimale kant zien dan op recente releases als ‘Duotoon’ (zie GC#99), en grijpt terug op het geluid van cd’s als ‘Flotter’ en ‘Vintermusik’ (zie GC#79). Niet onprettig, maar ook niet verrassend, iets wat we doorgaans wel van Machinefabriek gewend zijn. De fraaie bijdrage van Jan en Romke Kleefstra en Anne Bakker is een stuk zwaarder. Met gitaar en effecten creëren ze een track als een langzaam overtrekkende donkere wolk, waaronder Jan Kleefstra bijna plechtig een gedicht voordraagt. Het lijkt daardoor op sommige nummers van ‘Wurdskrieme’, de cd die de Kleefstra’s recentelijk samen met usual suspects Mariska Baars en Machinefabrieks Rutger Zuyderveldt als Piiptsjilling maakte, maar de muziek is minder lo fi en stukken dreigender. Liondialer tenslotte is het samenwerkingsverband van Greg Haines en Danny Saul, ook al geen onbekenden in deze muzikale uithoek. Saul alleen maakt fragiele elektronica met gitaar, en Haines handelt in modern klassiek, twee zaken die uitstekend samengaan op een lang nummer waarin passages met akoestische gitaar worden afgewisseld door grote galmende stukken cello en effecten. Van Liondialer verscheen eerder een live cd, maar dit nummer lijkt vooral op ‘The 12th Chapel’, de lp die de heren onder hun eigen namen samen met Xela uitbrachten, en doet, wanneer het laatste getokkel verstorven is, vooral verlangen naar meer studiowerk.

Machinefabriek_ThatItStaysWinterF