Tempo

Bij de Duitse studentenstad Düsseldorf denkt men vooral aan elektronische experimenten in de sfeer van Kraftwerk, Mouse On Mars en To Rococo Rot en niet aan Afrikaanse muziek. Tijd om dat te herzien want Gato Preto gaat tegen die standaard in met hun debuutablum ‘Tempo’. De groep wordt geleid door de Mozambikaanse vocaliste Gata Misteriosa en de Ghanees-Duitse beatmaker Lee Bass achter de knoppen; en met sinds kort ook toevoeging van de Senegalese percussionist Moussa Diallo. Het recept van Gato Preto is elektronische Afrikaanse bass met Afro-Portugese ghetto invloeden via kuduro en Afrohouse uit Angola en baile funk uit Brazilië. Het woord als wapen, zoveel is duidelijk, want Gata Misteriosa laat er in veel van de songs geen gras over groeien met vlijmscherpe teksten. In de song ‘Moçambique’ behandelt ze de bloederige koloniale geschiedenis van haar ouders dorp. ‘Policia’ is een samenwerking met de Ghanese rapper Delasi over de wereldwijde politie geweld en kan opgevat worden als een Afro-peaanse steun aan de #BlackLivesMatter-beweging in de VS. ‘Barulho’ (lawaai) samen met Braziliaanse producer Edu K is een opruiende song met flinke ghettobeats en ‘Televisão’ is een relevante aanklacht tegen kijkbuisverslaving en misinformatie. De plaat is ook meer dan protest alleen en en kent ook minder zware kanten. Het swingende ‘Dia D’ met de highlife gitaar van V. Themba is frisse Afrikaanse electro-pop en ‘Pirao’ is een song over een pittig Mozambikaans gerecht. ‘Puxa’ is een andere lekkere danskraker, met bijdrage van de Portugese producer BIZT. ‘Feitiço’ is een clubby song gesteund door vrouwelijke Franse producer Flore en de rake Caraïbische raps van MC Zulu. Afro-futuristische klanken om flink bij weg te zweten op de dansvloer, een sterk album voor de echte warmbloedigen.

tekst:
Seb Bassleer
beeld:
Gato_Preto_Tempo
geplaatst:
zo 18 nov 2018

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!