Tao Of The Dead

Geen kwaad woord over And You Will Know Us By The Trail Of Dead – hun vernielingsdrang tijdens optredens bedekken we even met de mantel der liefde. Al zes platen lang zijn ze hun eigenzinnige zelf, met een onevenaarbare mix van noise- en progrock en jeugdige overmoed. Hun aanhang komt en gaat, en dat is niet altijd gemakkelijk te volgen – we vinden het nog altijd een raadsel waarom het publiek plots massaal afhaakte bij het uitstekende ‘Worlds Apart’. Toegegeven, opvolger ‘So Divided’, ook allesbehalve een commerciële voltreffer, was eerder middelmatig. Maar met ‘The Century Of Self’ ging het weer de goede kant uit, en dus was het reikhalzend uitkijken naar deze zevende plaat. Het afsluitende vijfluik ‘Strange News From Another Planet’ valt meteen op als de enige – zeer – epische track: een zestienminuter maakten ze nooit eerder, maar het Trail Of Dead-recept blijkt nu ook te werken in de context van een megasong – het blijft knallen, ondanks de lengte. Maar het is een buitenbeentje, want het gros van de nummers beperkt zich tot twee-drie minuten, kort naar Trail Of Dead-normen. Helaas zitten er niet zo heel veel blijvers tussen. De beste songs blijven de uptempo, met een tomeloze energie gescandeerde Trail Of Dead-hits zoals alleen zij ze kunnen maken: ‘Pure Radio Cosplay’, ‘Summer Of All Dead Sounds’, ‘Weight Of The Sun’. Maar: het zijn er weinig op deze plaat, zeker als ze de concurrentie moeten aangaan met eerder werk. Desondanks: we kennen weinig groepen die na zeven platen nog even fris klinken als op hun debuut, en o ja: de hoes is weer heerlijk barok. En zo hoort het ook.

De Geluidsarchitect
AndYouWillKnowUsBy_TaoOfTheDead