Sugar Daddy Live

Opgenomen in de Busta-Guts Club in Downey, Californië is ‘Sugar Daddy Live’ precies wat we van The Melvins verwachten. Een doorsnede van hun werk, inmiddels toch al bijna dertig jaar. Ze doen gewoon hun zin, experimenteren er op los, voldoen absoluut niet aan de verwachtingen van wie dan ook. Ze zijn heer en meester over hun eigen songs en doen er dan ook mee wat ze zelf willen. En dat is: ze voortdurend opnieuw uitvinden, ze heropbouwen vanaf nul. De toevoeging van het duo Big Business was geen bevlieging van Buzz en drummer Dale Crover, de twee kernleden van de Melvins. Een bassist konden ze toch nooit langer dan een plaat of zo houden, dus fuck it, een band erbij en we hebben Big Business Melvins, of gewoon The Melvins. Het professionalisme, de personaliteit en het songschrijverschap van Buzz is dermate imposant dat iedereen zich zonder tegenwerpingen aan zijn grillen onderwerpt. En dat is maar goed ook. ‘Nude With Boots’, ‘Boris’, ‘Eye Flys’, het zijn klassiekers van deze band die toch weer een nieuw kleedje krijgen aangemeten. En dan hebben we hun versie van ‘Star Spangled Banner’ nog niet vermeld. We hebben minstens dertig platen van hen in huis, en toch zijn we elke keer blij verrast als er eentje bijkomt. Ze hadden dan misschien weinig zin om veel nieuwe songs te schrijven. Ze zijn dan ook quasi constant op toer, vader of niet. Een plaat die Melvins laat horen zoals ze op een podium altijd zijn -verrassend en toch vertrouwd, experimenterend en toch verslavend- is hier altijd zeer welkom.

Melvins_SugarDaddyLive