S/t

These Arms Are Snakes is niet meer, eigenlijk al niet meer sinds 2009. Niet dat de leden, met dan al een verleden in onder meer Botch, bij de pakken bleven zitten. Gitarist Ryan Frederiksen begon met Dave Verellen, ooit zanger bij Botch, de band Narrows. Bassist Brian Cook investeerde meer tijd in Russian Circles en Steve Snere vinden we nu terug in dit Crypts. Van posthardcore is hier absoluut geen sprake meer. Weg ermee. Donkere, op new wave, gothic (Christian Death) en industrial (Skinny Puppy) geënte, donkere elektronische muziek is de weg die hij met deze band op wil, een avontuurlijke weg die ook Liars veelvuldig kiezen. Acht songs telt dit debuut, waarvan de single ‘Fancy’ behoorlijk opvalt. Snere klinkt zowaar als Trent Reznor in zijn vroege werk, en eigenlijk hangt de schaduw van Nine Inch Nails over de song en bij uitbreiding de hele plaat. Niet dat we van klakkeloos kopiëren kunnen spreken, verre van. Daarvoor incorporeert Crypts teveel dwarse beats in zijn nummers. De overstuurde zang in een aantal nummers doet wat denken aan Lightning Bolt, maar net zo goed zit deze plaat vol verwijzingen naar de jaren 1980, toen donkere wave enigszins dansbaar werd met songs die dan wel het lelijkste in de mens bejubelden, in een aangenaam jasje gestoken weliswaar. Denk bijvoorbeeld aan The Cures ‘Pornography’, die duidelijk zijn stempel heeft gedrukt op ‘Territories’. Verhakkelde hiphopritmes en een sinistere ondertoon dompelen de synthesizers diep in de grond. Nick Bartoletti (visueel artiest) en Bryce Brown (elektronica) helpen samen met producer Erik Blood (Shabazz Palaces) Sneres visie neer te zetten en doen dat op briljante wijze.

Crypts_