S/t

Het Eindhovense Zesde Kolonne bestaat dertig jaar en doet onverdroten verder met het uitbrengen van leuke muziek. Het collectief doet wel meer dan dat, maar dat zou ons te ver leiden. Laten we het gewoon houden bij de mooi vormgegeven vinyls die we ontvingen. Neon Twin is de band van liedjesschrijver, gitarist en zanger Nick Sanders, die voordien bij het uit Eindhoven afkomstige Suimasen speelde. Zijn vroegere kompaan Rob heeft even geen zin in muziek maken en Nick ging dan maar op zoek naar andere muzikanten die in Eindhoven woonden. Drummer Jacco van Rooij (35700, Alabama Kids, 7zuma7, Suimasen) was ervoor te vinden, net als bassist Jacques de Haard (onder meer Celestial Season) en gitarist Murphy van Ooijen (35700, Candybar Planet). Eerder verscheen de ep ‘From Here To Zen’ die nog dicht bij het geluid van Suimasen aanleunde. Dat hebben de vier heren deze keer toch ietwat vermeden. Nick Sanders schreef namelijk wel de teksten voor alle nummers, maar de muziek werd, behalve voor ‘Now You Don’t’, door het kwartet geschreven. Dat maakt toch wel behoorlijk verschil, want voordien nam Sanders het heft helemaal in handen. De liedjes vastpinnen is niet zo gemakkelijk. Er zit telkens wel een melodieus element in dat aanleunt bij reguliere popmuziek. Net zo goed bevatten de liedjes ietwat vreemde wendingen en weerhaakjes, waardoor ze niet na één keer luisteren zijn te doorgronden. Van de ruige stoner die Murphy en Jacques (speelde met Garcia Meets Kyuss) in hun andere bands spelen, is niets terug te vinden. Ieder lid stelt zich ten dienste van het maken van avontuurlijke pop, en Neon Twin slaagt daar heel goed in. ‘Maskarada’ van de Eindhovense band Hard Headed Soul verscheen eenentwintig jaar geleden (1993) en krijgt nu een heruitgave middels een fraai vormgegeven dubbellp. In de jaren dat de helaas overleden René De Wever (DJ Godeville, levert muziek en tekst bij één van de nummers) programmeur was in De Effenaar in Eindhoven, frequenteerden we zelf geregeld die concertzaal. We kenden er wat mensen, waaronder vrijdenker Scheet, die een van de belangrijke figuren binnen de muziekscene aldaar was en medeoprichter van het collectief Hard Headed Soul, waarmee een waaier aan genres werd beoefend en waaraan ieder die iets betekende op muzikaal gebied in Eindhoven in die tijd, aan wilde meewerken. Zo ontstond ‘Maskarada’, waarop Scheet zijn linkse politieke ideeën kwijt kon en een waaier van achttien muzikanten hun improvisatorische muzikale ei kwijt konden. Marc Spons en Bram Cox zijn inmiddels eveneens overleden, waardoor dit amalgaam van noise, industrial, postpunk, gepiep en gekraak badend in feedback, net zo goed als een eerbetoon kan worden beschouwd aan hen die ons ontvielen. De dubbelaar biedt een uniek tijdsbeeld en een scala aan ook nu nog beklijvende experimentele muziek. Aanrader.

NeonTwin_NeonTwin