S/t

Progrock blijft toch een vreemd, en soms moeilijk te doorgronden genre. Het is absoluut niet onze favoriete muziek. Toch stellen we hier en daar vast dat het technisch kunnen van een aantal heren onder hen, niet alleen heel indrukwekkend is te noemen, maar er soms ook stukken voorbij vliegen waar we niet van terug deinzen. Dat deden we echter wel bij ‘Life In Lucidity’ van het uit Ottawa, Canada afkomstige The Kindred. We vonden er geen woorden voor, zo tenenkrullend nerveus werden we ervan. Lesser Key uit Los Angeles is al niet veel beter. Ze spelen de naam van bassist Paul D’Amour uit als grote troef. We kunnen ze geen ongelijk geven, want in een ver verleden was Tool zijn werkgever. De vier heren spelen behoorlijk klassieke progrock en doen dat op zich niet zo slecht, maar de stem van Andrew Zamudio is er eentje waar we zelfs in onze ergste nachtmerries niet naar kunnen / willen luisteren. Daardoor is alleen het afsluitende instrumentale niemendalletje ‘Labile’ enigszins te verdragen. Geef dan maar Animals As Leaders. Het trio rond meestergitarist Tosin Abasi, die de concurrentie durft aan te gaan met Steve Vai en Yngwie Malmsteen. Hij bespeelt een speciaal voor hem gemaakte achtssnaar en wordt bijgestaan door gitarist Javier Reyes en drummer Matt Garstka. Net als op de twee vorige albums houdt de band het instrumentaal, wat een uitmuntende keuze is. Daardoor gaat alle aandacht naar de muziek en vermijdt AAL het grootste euvel binnen dit genre: de zang. Leken in het genre die eens willen horen hoe progrock annu nu hoort te klinken, kan blindelings ‘The Joy Of Motion’ een kans geven. En het meteen daarbij houden, want er wordt veel te veel rommel bijeen gespeeld in dit genre. De prog wordt aangevuld met fusion, rock, jazz, hier en daar wat rock en metal. Daardoor imponeert AAL niet alleen met het technische kunnen, maar ook met de bijna niet te behappen variatie, onvoorspelbaarheid en virtuositeit. Abasi heeft geen Toolhulp nodig om het beste van het beste binnen de progrock neer te zetten, en hier en daar zelfs het genre ruim te overstijgen.

LesserKey_LesserKey