Split (10″)

(Instrumentale) stonerrock associëren we doorgaans niet met Zwitserland en toch is dat de thuishaven van Monkey3, een viertal dat zichzelf zonder schroom omschrijft als de ‘ultimate psycostoner (sic) experience’. Ze zijn naar eigen zeggen in de eerste plaats een liveband, maar door het upgraden van hun sound door middel van keyboards en –vooral- soundscapes liggen de overeenkomsten met Ufomammut behoorlijk voor de hand. Op deze split bewijzen ze bovendien ook best wel een verrassende draai te kunnen geven aan Ennio Morricones ‘Once Upon A Time In The West’, een opzwepende cover die eerder te vinden was op hun tweede cd ’39 Laps’ uit 2006. Geen exclusieve track dus, maar wél gestoken in alweer een schitterende hoes van de hand van het Italiaanse kunstcollectief Malleus. Na vier albums en een handvol ep’s vol psychedelica/spacerock en moddervette retrorock (geënt op de jaren 1960 en 1970) houdt het Belgische Hypnos 69 het voor bekeken. Meer dan tonnen respect in de eigen scene heeft dat helaas niet opgeleverd. Hypnos 69 bleef voor de massa, inclusief de zogenaamde alternatieve kringen, volstrekt ten onrechte een goed bewaard geheim. De twee nummers (‘Vendetta’ en ‘Hide Behind The Sun’) op deze 10 inch mogen dan ook worden gezien als hun officiële testament. Dat is best jammer want deze band speelde honderden shows en werkte samen met onder meer Monster Magnet-gitarist Ed Mundell en Alfredo Hernandez (Queens Of The Stone Age, Kyuss). Maar dat is natuurlijk allemaal mosterd na de maaltijd. Na de split met Los Natas en Cabron alweer een vinylhebbeding op RocknRollRadio en een waardig afscheid voor Hypnos 69.