Soms komt er een dansplaat voorbij die zo extreem is dat je gewoon moet weten uit wiens laptop die muziek is gerold. ‘Sotoleaks’ is er zo een. Dit zijn vier techno nummers die met minimale middelen een maximaal effect behalen: gegarandeerde vernietiging van de dansvloer. Wie is dus die Deke Soto en waar komt zijn (of haar?) overdonderende muziek vandaan? Het label dat Sotoleaks uitbrengt gooit ons in het eerste konijnenhol. Het New Yorkse Tessier-Ashpool Recordings heeft haar naam ontleent aan de fictionele familie uit William Gibson’s ‘The Sprawl’-trilogie, een stel ruimtekapitalisten die hun familie als een bedrijf runnen. Dat brengt ons misschien ietsje verder. De website van Deke Soto heet namelijk ‘Soto Corporation’. Het is een enigmatische site waar de bezoeker via een computerterminal commando’s kan invoeren. Hier kom je in het tweede konijnenhol terecht. Tot zover heb ik namelijk alleen maar input gegeven zonder resultaat. We moeten het dus met de muziek doen, maar dat is misschien wel het grootste konijnenhol. ‘Sotoleaks’ laat amper ruimte voor interpretatie, zo direct spreken de nummers het lichaam aan. Opener ‘Last Derm’ lokt luisteraars naar binnen met hoog gestemd drumloopje om ze vervolgens op te slokken met een diepe bas en wervelwind van snares en hi-hats. Qua effect komt het nummer dichtbij de plotse barrage van Tessela’s ‘Rough 2’, maar dan zonder enige melodie. Opvolger ‘Rhyonon’ duikt dieper in het orgie van drumgeluiden door te openen met een continue loopje van vervormde hi-hats. Daarna is het allemaal donder en storm met af en toe een tactische geplaatste pauze om de beats extra te laten resoneren. Silicium Romance gebruikt in eerste instantie ook de stilte om je na de tekst ‘I see you coming’ in een beat te gooien die het best te omschrijven valt als het geluid dat een stervende computer maakt. In dat geval is ‘Skymining’ het uitvaartnummer: de computer is dood, de mens is uitgeput, maar Deke Soto leeft voort in een gedaante die ons nog onbekend is.