Sol Sketches

We zijn de tel kwijt, maar door er zo nu en dan een Machinefabriek-release uit te pikken houden we een beetje een vinger aan de pols van Rutger Zuydervelt bezigheden. ‘Sol Sketches’ is de spin off van Zuydervelts werk aan de soundtrack voor Chris Teerink’s documentaire over kunstenaar Sol LeWitt. De film is nog niet verschenen, maar Zuydervelt vond blijkbaar dat zijn werk ook op alleen de eigen merites beoordeeld kon worden. Op deze schetsen bedient hij zich alleen van een piano en een kleine hoeveelheid post-processing in de vorm van gedempte loops en digitale effecten. Naar verluidt kwamen de improvisaties tot stand met een boek van LeWitts werk als “partituur”. Veel van de 21 nummers klinken dan ook aarzelend, alsof je Zuydervelt hoort zoeken naar de juiste noot, de juiste toon bij wat hij ziet. De ruimte die daarbij ontstaat wordt deels ingevuld met de minimale effecten. Daarmee ligt de muziek in de lijn van wat Alva Noto & Ryuichi Sakamoto doen, zij het dat er veel minder nadruk op de elektronica ligt. Met Google Images zoeken naar het juiste kunstwerk bij ieder nummer lijkt een leuk spelletje, maar wat direct opvalt is het contrast tussen beeld en geluid. Zo overweldigend als LeWitts werk vaak is, zo minimaal zijn Machinefabrieks composities. Aan de andere kant, goedbeschouwd zijn LeWitts schilderingen en objecten vaak ook het toppunt van minimalisme, zij het uitgevoerd op maximale schaal. Als je er lang genoeg naar staart gaat er een ruimte, of zelfs leegte van uit die ook ‘Sol Sketches’ kenmerkt. Zo nu en dan is de muziek wel erg ingetogen, maar als soundtrack dient ze natuurlijk ook niet teveel op de voorgrond te treden. Uit op cd en mooi uitgevoerde (en zeer gelimiteerde) 4×7”-set. Beide met gratis vlakgom.(msch)

Machinefabriek_SolSketches