Signals Bulletin

‘Signals Bulletin’ van Asuna & Jan Jelinek begint in dezelfde sfeer: een deken van nevelige drones die gedurende dertien minuten steeds dikker wordt. Naoyuki Arashi, de man achter Asuna, is een Japanse geluidskunstenaar en organist, en het zijn uitgerekte orgelnoten van zijn hand die het voornaamste ingrediënt zijn van het statische geluidspakket. Pas daarna komt de plaat echt op gang, met een meer eigen geluid. De ruggengraat van het nummer ‘Pulsating Primary Structure’ is precies dat, en terwijl de pulserende drone de muziek als een snel kloppende slagader opjaagt, krioelen er overal kleine geluiden over heen. Die spanning tussen lange, groeiende tonen en gedetailleerde microgeluiden komt twee nummers later weer terug, vergezeld van een duizelig wankelende baslijn. Het zijn met lengte de twee beste nummers van ‘Signals Bulletin’, dat verder een beetje te algemeen klinkt om echt indruk te maken.

tekst:
Maarten Schermer
beeld:
Asuna__Jan_Jelinek_Signals_Bulletin
geplaatst:
di 13 aug 2019

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!