Siete Raíces

Het Peruviaanse duo Dengue Dengue Dengue (Lima) is één van de waargemaakte beloftes van elektronische dansmuziek uit Latijns Amerika. De rijke mix aan Peruviaanse muziekstijlen zoals cumbia, chicha cumbia, Afro criollo, traditionele folk en Amazonische stijlen vormt de inspiratie voor hun geluid; en dat vermengd met elektronische beats van dancehall, reggaeton en westerse sferen. Het Portugese Enchufada, thuishaven van Buraka Som Sistema, was de toen al de snelste om hun klank naar waarde te schatten en in hun familie op te nemen. Met hun vervolgalbum slaan ze nu een iets andere kant op. Waar hun debuut zich nog vooral richtte op een tropisch elektronisch geluid met vooral cumbia, hebben ze hun invloeden op ‘Siete Raices’ getapt uit verschillende hedendaagse globale stijlen uit de urban -en clubsfeer, zoals trap, footwork, dancehall en techno. Opener ‘Yuyu’ is lome trap met marimbabliepjes voor een tropische toets. Trage criollo sferen in ‘Guarida’ met de doorleefde stem van Sara Van en ‘La Rama De Tamarindo’ geeft een stevige beat in tropische tribale sferen, één van de sterkere tracks op het album. Footworksferen in ‘Murdah’ met snelle ritmes en samples, wat zeker geen toevallige invloed is want de footworkscene in Lima is momenteel flink aan het boomen en veel van de digitale cumbia producers duiken mee in deze golf. Zelfs producers en deejays uit Chicago spelen er nu geregeld. ‘Badman’ drijft op een dancehall cumbiabeat en ‘R2’ is een verslavende percussieve Afro criolla track op een lichtvoetig footworkritme. Cumbia vermengd met trap? Zeker mogelijk, zoals in ‘The Enemy’. Hobbelende dubsferen in ‘Dubcharaca’ met een latino toets verborgen tussen de ritmes. Afsluiter ‘Amazonia’ is een samenwerking tussen Buraka Som Sistema deejay Branko en de Mexiaanse producer Toy Selectah. Beleef het hedendaagse Lima in muzikale kleuren.

Dengue_Dengue_Deng_Siete_Races
zo 18 nov 2018