S/t

Voor wie zich afvraagt waarom Gonzo (circus) over TLC bericht, heeft je recensent een tegenvraag: waarom over pakweg Radiohead schrijven, die minstens zo mainstream zijn? De invloed van TLC is anno nu goed terug te horen bij de diverse r&b-, elektronica- en indiepopartiesten die het schemergebied tussen hitparade en underground bevolken. Bovendien: de titelloze comebackplaat is gewoonweg een prima album; niet zo goed als klassieker ‘CrazySexyCool’, maar eigenlijk wel leuker dan een wat overspannen album als ‘FanMail’. De in 2002 overleden Lisa ‘Left Eye’ Lopez is helaas alleen nog even via een sample uit een interview te horen; de overgebleven leden mochten van haar familie opnames van haar raps niet gebruiken. Dat gemis is tegelijkertijd een van de redenen waarom het album niet als een (al te gemakkelijke) nostalgietrip klinkt. Ja, de sterke single ‘Way Back’ is weemoedig terugkijken, maar vaker klinkt TLC behoorlijk hedendaags zonder krampachtig mee te doen aan allerlei trends. De geest van de alternatieve r&b zit wel een beetje in het stemmige, fraaie tweeluik ‘Start A Fire’ en ‘American Gold’, maar laten we wel zijn: TLC heeft die ontwikkeling mee vormgegeven. Alleen het veel te braderie-achtige ‘It’s Sunny’ –met een nogal goedkope sample uit het welbekende ‘Sunny’– is onder de maat. Verder is dit gewoon een heel prima comebackalbum. Fijn dat jullie weer terug zijn!

tekst:
Maarten Buser
beeld:
TLC_
geplaatst:
do 15 nov 2018

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!