Remixed

Ongeveer tien jaar geleden deed de in Keulen residerende deejay Hans Nieswandt een remix van ‘Bei Dir War Es Immer So Schön’, een nummer van de Duitse chanteuse Hildegarde Knef. In de zomer van 2011 vroeg het in Hamburg gevestigde Bureau B aan dezelfde man of hij geen zin had om een volledig album te wijden aan het fenomeen Knef, en een keuze uit haar uitgebreide catalogus te maken om er remixes van te doen. Nieswandt hoefde er niet eens over na te denken. Sinds zijn remix van tien jaar eerder had hij zich al verdiept in het oeuvre van Knef en had zo al heel wat ideeën verzameld van hoe hij een aantal nummers kon verbouwen. Het straffe is dat Nieswandt, mede door de hedendaagse technologie en geavanceerde software, meestal voldoende had aan de originele opnames. Hij kon beschikken over de complete gedigitaliseerde orkestrale stukken uit de jaren 1970 en over de a capella zanglijnen van Knef. Daardoor kon hij, met een paar uitzonderingen waar hij een paar drums- of baslijnen toevoegde, aan de slag met de originele orkestratie om de songs om te bouwen tot hedendaags klinkende reggae en house. Daarvoor haalde hij de drums naar voren en integreerde Knefs stem als een mantra in de nummers. Twaalf stuks nam Nieswandt onder handen – twaalf nummers die hij minutieus ombouwde, verfijnde, reduceerde en opnieuw pimpte tot ze ook het jonge volkje van nu zouden aanspreken. En het moet gezegd: wat door veel jonge Duitsers (en anderen) als kleffe muziek uit vaders op zolder belandde platen werd gezien, klinkt plots weer helemaal actueel. Hildegarde Knef, overleden in 2002, zou zich vereerd voelen met een dergelijk respectvol eerbetoon. ‘Meine Lieder Sind Anders’ of ‘Du Bist Der Salz In Der Suppe’, om er twee uit te kiezen, klonken nooit eerder zo overtuigend.

HildegardeKnefHans_Remixed