Reinterpretations

Werd 2004 onverwacht het jaar waarin de drones terug op de voorgrond kwamen, dan wordt 2005 het jaar waarin de piano terug de aandacht krijgt die het verdient. Talloze muzikanten bekeren zich openlijk als devote fans van Michael Nyman zijn werk en de onverwachte eer die Max Richter vorig jaar te beurt viel, inspireert menig elektronicaproducer om het instrument meer in hun werk te integreren. Hans Joachim-Roedelius, in een vroeger leven actief bij Cluster, Harmonia en Aquarello, werkt zich samen met filmcomponist Tim Story als Lunz in de kijker. Roedelius en Story zijn een combinatie die werkt. Lunz brengt tijdloze, fijngeweven late night melodieën en schuwt daarbij de grote emoties niet. Hoewel erg klassiek slaagt Lunz er in om op een integere manier de luisteraar te raken. De tweede cd met bewerkingen door zielsverwanten als Ulrich Schnauss, Faultline, en Icarus, maar ook Munk en Lloyd Cole kan slechts op enkele schaarse momenten tippen aan het origineel. En dat is een bewijs van hun sterkte. De kleine hype die rond Lunz ontstond -zo stond de groep vorig jaar op de affiche van het Etherfestival en het was Neil Tennant van The Pet Shop Boys die Lunz een plaats op zijn ‘Back To Mine’ compilatie gunde- is dan ook terecht. Van een andere orde is het Zweedse Library Tapes. De naam verwijst naar een optreden in de lokale bibliotheek. Het duo nam de plaat in drie koude winterdagen op en verwerkte hun pianospel in een donkere, atmosferische geluidslaag waar naast een laptop ook akoestische instrumenten hun plaats krijgen. ‘Alone In The Bright Lights …’ is een geluidstrip door een desolaat landschap met enkel een fijne lichtstraal als gids. Wat begint als een klassiek verhaal ontbolstert traag tot een magistraal epos. Minder sterk is ‘The Prepared Piano’ van Hauscka. Op zijn debuut flirte Volker Bertelmann nog openlijk met breedvoerige klassieke melodieën; op zijn opvolger beperkt hij zich grotendeels tot de piano en blijft hij hangen bij vederlichte koffietafelmuziek waar hij op geen moment lijkt uit weg te komen. Van de integere zoektocht die ‘Substanial’ was blijft op ‘The Prepared Piano’ haast niets meer over. Een kleine ontgoocheling.

Peter Deschamps