Ze zeggen wel eens dat freejazz dood is. Ofwel in handen geraakt van droogstoppels die er een in zichzelf gekeerd, academisch denkspelletje van hebben gemaakt. Sudoku voor muziektheoretici. Ach, ze zeggen maar. De Zweedse rietblazer Martin Küchen laat al jarenlang horen dat het onzin is. Hij maakte een tijd terug een paar knappe albums met Exploding Customer, en leidt intussen het broeierige Trespass Trio, dat net zn derde album (‘Human Encore’) uitbracht met improvisatieveteraan Joe McPhee, en het grotere ensemble Angles. Het recent(er) opgerichte kwintet All Included is misschien wel het rauwste project uit de reeks. Samen met trompettist Thomas Johansson, de alomtegenwoordige trombonist Mats Äleklint en de Noorse ritmesectie Jon Rune Strøm (bas) en Tollef Østvang (drums), de drijvende kracht achter het Stone Floor-label, doet hij de bulderdrang en dadendrift van de jaren 1960 en 1970 herleven. En het moet niet eens gebeuren met het gaspedaal volledig ingedrukt. Als dat toch het geval is, zoals in opener Airstrike, dan leidt het tot een regelrechte adrenalinebom, terwijl het collectief geïmproviseerde ‘Swedish Salsa’ steeds opzichtiger flirt met de chaos. Het van het Trespass Trio geleende The Indispensable Warlords klinkt dan weer alsof krijgsheren een oorlogstafereel overschouwen in die paar stille seconden voor de hel losbarst. Het Angles-stuk Dactyloscopy is de staccato brok explosiviteit van dienst, terwijl het afsluitende titelnummer, duidelijk een Mingusverwijzing, een even voluptueuze als opruiende ode aan de vrijheid creëert. Dit is muziek die het vuur aan de lont steekt, die ratelt, schettert en giert met alarmerende overgave en soms vrees je dat Küchen die zeurende en stotterende sax gewoonweg kapot blaast. De maniertjesjazz die doorgaans in de media wordt geprezen, is in deze dodelijk efficiënte combinatie van onstuimigheid en creativiteit heel erg veraf. All Included speelt op 28/9 in KC BELGIE (Hasselt).